Yüzme eğitiminin serebral palsy`li çocukların solunum fonksiyonları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı, 14 haftalık yüzme eğitiminin Serebral Palsili (SP) çocukların solunum fonksiyonları, kaba motor fonksiyonları, yüzme becerileri, spastisite ve bazı antropometrik özellikler üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmaya 5-10 yaş arasında, ağır kardiyovasküler ve solunum sistem hastalığı, epilepsisi olmayan ya da epilepsi nedeniyle düzenli ilaç alıyor olmayan ve son bir yıldır epileptik kriz geçilmemiş olan, görsel ve işitsel uyarıları engelleyecek düzeyde görme ve işitme duyu kaybı olmayan, ambulatuvar olan, 23 (Yüzme grubu (YG): 13; Kontrol Grubu(KG) 10) çocuk alınmıştır. Yüzme programı 14 haftalık süre ile haftada 3 gün sıklıkta uygulanmıştır. YG ve KG haftada 2 gün sıklıkta fizyoterapi programına devam etmiştir. Araştırmaya katılan çocuklara 14 haftalık yüzme eğitiminin öncesinde ve sonrasında, yüzme beceri, solunum fonksiyonları, spastisite değerlendirmesi, Kaba Motor Fonksiyon Ölçümü (KMFÖ), antropometrik ölçümler yapılmıştır. Yüzme eğitimi sonunda, KMFÖ toplam puanı açısından YG'nda %8, KG'nda %1 gelişme belirlenmiştir. Yüzme becerisi testindeki gelişmenin YG'nda %108, KG'nda %10 olduğu görülmüştür. Spastisitede azalma miktarı YG'nda %51, KG'nda % 15' dir. Beden Kitle Indexi YG'ndaki çocuklarda %2 azalmış, KG' da ise %2 artmıştır. YG'nda boy ve vücut ağırlığı %3, KG ise boyda %2, vücut ağırlığında %6 artış saptanmıştır. YG'nda yüzme beceri testi; Vital Kapasite (VC), %VC, birinci saniyedeki Zorlu Ekspiratuar Hacim, FEWFVC %FEVı/FVC, Peak Expiratuar Volum, Maximal İstemli Ventilation üzerine ve KG'nda ise % FEVı üzerine etkinin büyük olduğu (s 0.8) saptanmıştır. Grupların 14 hafta sonundaki değerleri dikkate alınarak yapılan etki büyüklüğü hesaplamasında, en büyük etki KMFÖ (EB=1.2) değerinde görülmüştür. Yüzme programına bağlı iki grup arasında ortaya çıkan en önemli fark KMFÖ'nde ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Serebral palsi, yüzme eğitimi, solunum fonksiyonu, kaba motor fonksiyon ölçümü, IV ABSTRACT The aim of this study is to investigate the effects of swimming training on gross motor functions, swimming skills, respiratory functions, spasticity and some anthropometric values in children with cerebral palsy. Twenty three children with cerebral palsy (EG: 13, CG:10) who were between age of 5 -10 participated to this study. Determined characteristics of children are; Not extreme cardiovascular and respiratory system disease, without epilepsy or to refuse regular medicine due to epilepsy and to have not a fit of epilepsy in a last year and do not have a sight and hearing sense loss and ambulatory Swimming program was applied 3 days in a week during 14 weeks. EG and CG were attend physiotherapy program 2 days in a week. Gross motor functions measurement (GMFM), swimming skills test, respiratory functions test, spasticity assessment and anthropometric measurements were applied to the participants before and after the 14 week swimming training. It was found that there was no significant difference related to GMFM, swimming skills test, respiratory function test and anthropometric measurements between the groups before the 14 week swimming training. After 14 week swimming training, it was determined that there was 8% improvement in the total score of GMFM in the EG, 1% improvement in the CG. It was seen that the improvement in swimming skill test was 108% in EG, 10% in CG. Amount of decrease in spasticity was 51% in EG and 15% in CG. BMI decreased 2% in the EG, increased 2% in the CG. Whereas, body height increased 3%, body weight increased 3% in the EG, in the CG body height increased 2%, body weight increased 6%. Swimming skill test had an important effect on VC, VC%, FEV1/ZVK, FEV1/ZVK, PEF, MIV in the EG and FEVi% in the CG (p<0.08). When computing effect size according to groups values after 14 week swimming training, the biggest effect was seen in GMFM values (ES=1.2). It appears that gross motor function is the most important differences between groups depending on the swimming program. Key words: Cerebral palsy, swimming training, respiratory function, gross motor function measurement.
Collections