Türkiye şartlarına uygun diabetik hasta eğitim programının hazırlanması ve uygulama sonuçları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
m ÖZET Günümüzde akut hastalıklarda, özellikle gelişmiş ülkelerde azalma gözlenmesine karşın, kronik hastalıklarda önemli bir artış olmuştur. Diabetes Mellitus da bu grup hastalıklardan olup, sürekli hasta eğitimi gerektirmektedir. Diğer tedavilerinin yanısıra, hasta eğitimi Diabetes Mellitus'ta tedavinin köşe taşıdır. Başta A.B.D. olmak üzere, dünyanın pek çok ülkesinde diabette eğitimi sağlamak amacı ile ulusal diabet programları geliştirilmiştir. Ülkemizde de 1994 yılında ' Ulusal Diabet Eğitim Grubu ' kurularak, Türkiye Şartlarına Uygun Diabet Eğitim Programını oluşturmak hedeflenmiştir. Bu çalışmada bu hedefi gerçekleştirmek amaçlanmıştır. Bu çalışmaya 68 hasta ( 46 kadın, 22 erkek; 4 Tip 1 DM, 63 Tip 2 DM, 1 IGT ) alınmıştır. Hastaların median (min-max) olarak yaş özellikleri 53 ( 21-80 ) yıl, hastalık süreleri 72 ( 1-360 ) aydır. Eğitim sonrasında, eğitim öncesine göre uygulanan teste tlöğru cevap verme oranında artış ve metabolik kontrolde anlamlı düzelme gözlenmiştir. Sonuç olarak verilen eğitimin etkili olduğu gözlenmiştir. Tüm diabet eğitim programlarında verilmesi gereken bilgilerin başlıkları hemen hemen aynıdır. Toplumların ihtiyaçları buradaki içerikleri değiştirebilir. Eğitim programının içeriği kadar hasta-hekim ilişkisi de önemlidir. Hasta eğitimi belli merkezlerde değil, hastanın başvuracağı tüm noktalarda olmalıdır. Bu nedenle diabet ile ilgili olan tüm sağlık çalışanlarının da eğitimi önemlidir. Anahtar Kelimeler : Diabetes Mellitus, Hasta Eğitimi, Diabetik Hasta Eğitimi, Diabetik Hasta Eğitim Programı, Ulusal Diabet Eğitim Programı IV ABSTRACT Recently, an increase in the incidence of chronic diseases like Diabetes Mellitus has been observed although decreasing incidence of acute ones especially in developed countries. Diabetes Mellitus is a chronic which requires continuous education of patients about their illnesses. In addition to the other therapeutic approaches, patient education constitutes a big corner stone in the treatment of DM. In USA and many other countries on the world, National Diabetic Education Programs were formed and developed to educate the patients. In 1994 ` National Diabetic Education Group ` was established in our country to plan the education program about DM according to national conditions of Turkey. The aim of this study was to contribute and realize this program. 68 patients ( 46 female, 22 male; 4 Type I DM, 63 Type II DM, 1 IGT ) were included to this study. The patient age was [ median ( min-max ) ] 53(21-80) years; 1he titration of illness was [ median ( min-max ) ] 72(1-360) months. The number of correct answers to the same questions which were asked before ^nd after education program was significantly higher after education. We also observed a significant improvement in metabolic conditions after education program tp<0,t)t)5). As a conclusion, we found that this education program is effective. In all diabetic -education programs, titles of subjects about patient education are nearly the same but includings may show some variations according to requirements of communities. TheTelationstYip between physician and the patient is as important as the includings of educational programs. Patient education must be done in not only spesific diabet centers but also in all application points of health system. Therefore, it is necessary to educate all health workers dealing with diabetic patients. Key Words : Diabetes Mellitus, Diabetic Patient Education, Diabetic Patient Education Program, National Diabetes Education Program
Collections