Puberte öncesi (9?10 yaş) çocukların okul içi bedensel aktivite düzeylerinin kalp atım sayısı monitörü, hareket sensörü ve fiziksel aktivite anketleri ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç; dokuz on yaş çocuklarının okul içinde beden eğitimi dersleri dışındaki hareketliliğini, anketler aracılığı ile spor aktivitelerine katılım durumunu, fiziksel uygunluk konusundaki bilinç düzeylerini karşılaştırmalı olarak değerlendirmektir.Yöntem; Antalya İl Merkezinde tam gün eğitim veren ve bulundukları sosyoekonomik mevkii dikkate alınarak 8 okul belirlenmiştir. Bu okullarda 3. ve 4. sınıf öğrencisi yaş ortalamaları 9.54 ± 0.48 olan (75 kız ve 77 erkek) 152 öğrenci araştırma grubunu oluşturmuştur. Her öğrenciye beden eğitimi dersi dışında kalan diğer dört okul günü boyunca sabah ilk ve son ders zili arasında kalan 5,30 saatlik süreyi kapsayan, kalp atım sayısı monitörü ve hareket sayıcı takılmıştır. Her okulun hareket ve kalp atım sayısı algılayıcıları uygulamasından bir hafta öncesinde antropometrik ölçümler (boy, ağırlık, 4 skinfold) ve anket uygulamaları (AA1, AA2) yapılmıştır. Aynı yaş grubunda malzeme yetersizliği nedeniyle çalışma grubunun %20 si (n=29) tam gün ölçüm grubunu oluşturmuştur. Tam gün ölçüm grubuna hareket algılayıcı ve kalp atım sayısı monitörleri dört günlük tatil boyunca sabah 8:30 akşam 9:00 arasında takılmıştır. Öğrencilerin elde edilen verileri toplam okul içi, ders araları (4 ders arası toplam 50 dk) ve öğle arası (60 dk) dikkate alınarak incelenerek hareket miktarlarına göre hafif orta ve zor hareket sınıflarına göre değerlendirilmiş ve gruplar, cinsiyet ve sosyoekonomik düzeylere göre oluşturularak karşılaştırılmıştır. Gruplar arası karşılaştırmalar yapılırken normalite testine bağlı olarak (independent ? Samples) T test ya da Mann-Whitney U test kullanılmıştır. Hareket sayıcı, kalp atım sayısı monitörü, anketlerden elde edilen puanlar arasındaki ilişkiler normalite testine göre Sperman ya da Pearson Product Moment korelasyonuyla incelenmiştir. Araştırmamızda kullanılan anketlerimizin geçerlik ve güvenirlik testleri bu çalışma öncesinde yapılmıştır (ICC: 0.92 ve 0.93 ).Sonuç; antropometrik değerler karşılaştırıldığında erkek öğrenciler kız öğrencilerden daha ağır bulunmuştur (p<0.05). Sosyoekonomik düzeylerine (SED) göre alt SED grubu üst SED grubundan daha hafif, daha kısa, daha küçük BKİ ve daha düşük yağ miktarına sahip olduğu bulunmuştur (p<0.01). Okul içi toplam hareket miktarları ortalamasına göre cinsiyet ve SED grupları arasında fark bulunmamıştır (p>0.05). Erkeklerin kız öğrencilerden daha fazla total kalori ve aktivite kalorisine sahip olduğu bulunmuştur (p<0.05). Üst SED grubu alt SED grubundan daha fazla total kalori ve aktivite kalorisine sahip olduğu bulunmuştur (p<0.01). Aktivite anketleri ile kalp atım sayısı ve hareket miktarları (VM) arasında p<0.01 anlamlılık düzeyinde yüksek ilişki bulunmuştur. Kalp atım sayısı ve VM arasında p<0.01 anlamlılık düzeyinde yüksek ilişki bulunmuştur (r=0.98). Toplam okul içi ve ders araları hareket miktarlarına göre erkekler kızlardan daha fazla hareket miktarına sahiptir (p<0.05). The aims of this study were to comparatively investigate:(1)Physical activity level of students except for physical education class during the school time;(2)Status of their participating in sports activity and;(3)the level of their awareness in Fitness.Methods; Eight schools which have full day education program in Antalya were determined with their socio-economic level taking into consideration for this study. The subjects participating in this study consist of 3rd and 4th grade students (75 girls, 77 boys). The heart rate monitors (Polar s610i), and the accelerometers (RT3) were wearied on students during the school time from 9.00 am. to 2.30 pm.(5.5 hours) for four school days. Physical education class times were not taken into this study. Anthropometric measurements (height, weight and skin fold measurements) and Physical activity questionnaires (PAQ1, PAQ2) were taken one week before the objective physical activity measurements; heart rate (HR) monitor, and accelerometer measurement were done. Full day Physical activity measurements (from 8:30am. to 9:00pm.) were performed during the sequential 4 off days. Only twenty percent of subjects (n=29) at the same age stage constituted full days research group including physical activity measurement with HR and accelerometer.The total short breaks (50 min.), lunch break (60 min.) were taken into consideration to constitute data including physical activity scores which were clasified as light, moderate and hard activity level. The validity and realibility of PAQ?s were tested before the research application (ICC-0,95). Sperman or Pearson Product Moment Correlation were done accordence with the rusults of normality tests among HR monitor, accelerometer, and PAQ?s scores. Sample T test or Mann-Whitney U test were used accordance with the results of normality tests among group scores(Sosyoeconomic statue and, gender) in each physical activity level.Results; The boys are higher and havier than their female counterparts when the anthropometric measurement were taken into consideration (p<0.05). Lower socioeconomic group (LSG) was lighter and shorter than higher socioeconomic group (HSG). In addition, They had lower BMI score, and lower fat% than HSG (p<0.01),too. There was no differences between socioeconomic groups and also between gender groups for the mean amount of physical activity in School times (p>0.05). The boys had higher total calorie and activity calorie scores than girls in this study (p>0.05).HSG had higher total calorie and activity?s calorie than LSG (p>0.01).The significant correlation were found among PAQ?s, HR and accelerometer?s scores (p>0.01). The boys had higher accelerometer?s scores than the girls during the total school times and breaks in this study (p<0.05).
Collections