Mesleksel beceri eğitiminde yeterlilik kaybı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin birinci sınıfta yeterlik kazandırılan mesleksel becerileri ikinci ve üçüncü sınıfta ne kadar doğru yapabildikleri belirlenerek, hatırlamalarına veya unutmalarına etki edebilecek etmenler araştırılmıştır.Bu amaçla Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde birinci sınıfta kan basıncı ölçme (tansiyon ölçme), nabız sayma ve beden ısısını ölçme becerilerinde yeterlik kazanan, ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerine bu beceriler uygulatılarak standart formlarla değerlendirilmiştir. Ayrıca öğrencilerin yeterlilik kaybını etkileyebilecek etmenler (bağımsız değişkenler) bir anket formu ile belirlenmiştir.Öğrencilerin devam ettikleri sınıfa göre tansiyon ölçümünde, ikinci sınıfların anlamlı ölçüde daha yüksek puan aldıkları, diğer becerilerde ise anlamlı fark olmadığı saptanmıştır. İncelenen bağımsız değişkenlere göre hatırlama düzeyine anlamlı etkisi olan diğer iki değişkenin geçmişte bu beceriyi yapma sayısı ve cinsiyet olduğu bulunmuştur. Kızların erkeklere göre, tansiyon ve nabız ölçümünde anlamlı, ateş ölçümünde ise anlamlı olmayan derecede yüksek puan aldıkları bulunmuştur. Ayrıca belirtilen becerileri geçmişte yapma sayısı arttıkça tansiyon, ateş ve nabız ölçümünde anlamlı derecede yüksek puan aldıkları saptanmıştır.Bu araştırma Türkiye de bu konuda yapılmış ilk çalışmadır. Elde edilen sonuçlar mesleksel becerilerin zaman geçtikçe ve yapmadıkça unutulduğunu, bunu engellemek için sık tekrarın yapılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir. Retention rates of clinical skills gained by first year medical students of Akdeniz University Faculty of Medicine was determined in the 2nd and 3rd year of medical education, and the possible effective factors on retention rates were investigated in this study.Second and third year medical students who had previosly gained skills of blood pressure measurement, taking pulse and body temperature in their first year of medical education were re-evaluated for these skills by standard assessment forms. Additionally each student completed a questionnaire asking for some information on socio-demografic data and some possible factors that might be effective on retention rates of affore mentioned skills.When the second and third year students were compared regarding retention rates of three clinical skills, the second year students were found to have higher rates on blood pressure measurement, while no significant difference was observed between two groups in remaining two skills. Number of repetititon s of the skill in the past and gender were effective factors on retention rates. Female students had higher scores than males in all three of the skills, but the difference between two sexes was statistically significant in blood pressure measurement and taking pulse. There is a positive correlation between the number of repetitions of the skill in the past and retention scores of the students.This is the first study that has been carried out in this subject in Turkey. Results show that clinical skills gained in early years of medical education can not be retained well in following years. Frequent repetitions of the skill is suggested as a solution.
Collections