Dikkat ve koordinasyon çalışmalarının anaerobik yorgunluk altındaki dikkat, el-göz koordinasyonu ve reaksiyon süresi performansına etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı anaerobik yorgunluğun dikkat, el göz koordinasyonu ve reaksiyon süresi performansına etkisini tespit etmek ve sekiz haftalık dikkat ve koordinasyon antrenman programının, hem dinlenik hem de yorgunluk durumunda bu değişkenlere etkisini belirlemektir. Araştırmaya, BESYO öğrencisi olan deney grubunda 13, kontrol grubunda da 13 olmak üzere toplam 26 erkek öğrenci katılmıştır. Haftada 3 gün ve 15-20 dakika olmak üzere, toplam 24 seanslık dikkat ve koordinasyon egzersizleri deney grubuna uygulanmıştır. Araştırma öncesinde katılımcıların antropometrik özellikleri incelenmiş sonrasında dikkat, el-göz koordinasyonu ve reaksiyon süresi özellikleri dinlenik ve anaerobik yorgunluk altında test edilmiştir. Anaerobik yorgunluk için Wingate Anaerobik Güç Testi (WAnT) kullanılmıştır. Testler, dikkat ve koordinasyon egzersizi programından sonra tekrar edilmiştir.İstatistiksel analiz sonuçlarına göre; Cognitrone dikkat testi (COG) değişkeninde deney ve kontrol grubunda dinlenik ve yorgun durumlar arasında anlamlı fark olduğu gözlemlenmiştir (p<0.05) Deney grubunda 8 haftalık egzersizler sonrasında yapılan ölçümlerde Grid Kart dikkat testi ve COG dikkat testinde anlamlı bir artış oluşmuştur. COG dikkat testinde deney grubunda hata puanı değişkeni haricindeki bütün değişkenlerde anlamlı fark görülmüştür (p<0.05). Kontrol grubunda ise hata puanı değişkeni haricindeki değişkenlerde anlamlı fark oluşmamıştır. Kontrol grubunda grid kart testinde ise bir düşüş görülmüştür. Antrenman programı sonrasında yorgun durumda deney grubunun COG ve grid kart değişkeninde anlamlı bir fark görülmezken kontrol grubunun dikkat puanı değişkeni anlamlı bir fark oluşturacak şekilde düşüş göstermiştir (p<0.05). Reaksiyon süresi testi verilerine göre deney ve kontrol grubunda dinlenik ve yorgunluk durumları arasında anlamlı bir fark oluşmamıştır (p>0,05). Antrenman programı sonrasında deney ve kontrol grubunda dinlenik ve yorgun durumlarda reaksiyon süresi değişkeninde anlamlı bir farka rastlanmamıştır (p>0,05). El-göz koordinasyonu testlerinde deney ve kontrol grubunda dinlenik ve yorgun durumları arasında anlamlı fark görülmüştür (p<0.05). 8 haftalık antrenmanlar sonrası deney gurubunun saat yönü ters hata dışındaki tüm el-göz koordinasyonu değişkenleri anlamlı fark oluşturacak biçimde yükselme göstermiştir (p<0.05). Kontrol grubunda ise el-göz koordinasyonu saat yönü süre, saat yönü ters süre değişkenlerinde anlamlı bir artış görülmüştür. (p<0.05). 8 haftalık antrenmanlar sonrasında deney ve kontrol grubunun yorgun durumdaki el-göz koordinasyonu saat yönü süre, saat yönü ters süre değişkenleri anlamlı olarak fark oluşturacak şekilde yükselme gösterirken kontrol grubunun el-göz koordinasyonu puanı değişkeni anlamlı fark oluşturacak şekilde düşüş göstermiştir (p<0.05). The purpose of present study is to examine the effects of attention, and coordination exercise program on attention, eye-hand coordination and reaction time performance in the case of anaerobic fatigue and resting state. In the study there were 26 boys of 18-22 years of age, 13 of whom were in the experiment group and 13 of whom were in the control group. The effect of attention and coordination exercise program was analyzed during 24 sessions 10 minute three times a week for experimental group. Before the research began, experimental and control groups were studied in terms their attention, their hand-eye coordination, reaction time of dominant-recessive hands, grid card performance in case of resting and anaerobic fatigue. In this study; Wingate Anaerobic Test WAnT was used for anaerobic fatigue. Testes were repeated after exercise program in case of resting and anaerobic fatigue. When examining the impact of fatigue on attention; in the Cognigtrone Attention test; It has been observed that there is a significant difference between resting and fatigue conditions in the experimental and control group (p<0.05). Experimental group demonstrated a better performance than the control group after the eight-week training program on the COG attention and grid card test variables. Attention in case of fatigue; after the training program, no statistically significant difference was diagnosed between pre-test and post-test in the experimental group (p>0.05). In the control group; attention score variable has declined and mistake score variable were observed rising. p<0.05). According to reaction time test data; no statistically significant difference was specified between resting and fatigue conditions in the exprerimental group and control group (p>0.05). There was no significant difference in reaction time scores after the training program in exprerimental group and control group in both resting and fatigue conditions (p>0.05). When the eye-hand coordination variable is evaluated; it has been observed that there is a significant difference between resting and fatigue conditions in the experimental and control group (p<0.05). After the training program on the eye-hand coordination in the experimental group; all hand-eye coordination variable has created a significant difference variables, except 'mistake score' variable (p<0.05). In the control group; significant difference on the clockwise time and anticlockwise variables (p<0.05). Eye-hand coordination in case of fatigue; after the training program, scores improved statistically meaningfully on the clockwise time and anticlockwise variables in both experimental and control group (p<0.05). Eye-hand coordination score meaningfully regressed in untrained control group (p<0.05).KEY WORDS: Attention, Concentration, Hand-eye coordination, Reaction time, Grid card, Training, Anaerobic, Fatigue
Collections