İşletme birleşmelerinin işletmelerin piyasa değerine etkisi ve bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Rekabetin çok yoğun yaşandığı günümüzde, işletmeler rekabet avantajı sağlamak, kârlarını arttırmak, sektörden daha büyük paylar alabilmek amacı ile birleşme ve satınalma faaliyetlerinde bulunmaktadırlar. İşletme birleşmeleri hem ekonomik hem de sosyolojik açıdan önemlidir. Birleşme ve satınalma faaliyetleri, rekabet gücünün ve pazar payının arttırılması, maliyetlerin azaltılması, ölçek ekonomilerinden yararlanılması, borçlanma ve vergi avantajı elde edilmesi gibi nedenlerle gerçekleşebilmektedir.İşletme birleşmeleri sadece edinen ve edinilen işletmeyi değil, hissedarları, alacaklıları, borçluları, devleti, yatırımcıları, çalışanları, kredi verenleri, rakipleri de etkilediğinden birleşmenin başarıya ulaşması birçok çıkar grubunu etkilemektedir.Birleşme ve satınalma işlemlerinin başarıya ulaşmasında, işletme değerinin doğru tespit edilmesi, işletmenin finansal, ticari, operasyonel yapısının iyice incelenmesi ve birleşme işleminin amacının doğru tespit edilmiş olması önemli etkenlerdendir. İşletme birleşmelerinin hissedarlara piyasa değerinin üzerinde getiri sağlayıp sağlamadığını araştırmak amacıyla, 01.01.2009-30.06.2014 tarihleri arasında Borsa İstanbul (BIST) 100-Sınai Endeksinde işlem gören 25 edinen işletmenin gerçekleştirdiği 53 birleşme işlemi duyuru tarihi öncesi ve sonrası 5, 15, 30 günlük dönemlerde olay yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmada beklenen getirilerin hesaplanmasında piyasa yöntemi ve piyasaya göre düzeltilmiş getiri yöntem kullanılmıştır. Piyasa yöntemi kullanılarak yapılan hesaplamalar sonucunda 5 ve 15 günlük dönemlerde duyuru tarihi sonrasında 30 günlük dönemde ise duyuru tarihi öncesinde aşırı getiri sağlayan birleşme işlemlerinin yüzdesel olarak daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Piyasaya göre düzeltilmiş getiri yöntemi kullanılarak yapılan hesaplamalar sonucunda 5, 15 ve 30 günlük dönemlerde duyuru tarihi öncesinde aşırı getiri sağlayan birleşme işlemlerinin yüzdesel olarak daha fazla olduğu görülmüştür. Piyasa yöntemi kullanılarak yapılan çalışmada duyuru öncesi tarihlerde aşırı getiri sağlayan birleşme işlemlerinin yüzdesi, piyasaya göre düzeltilmiş getiri kullanılarak aşırı getiri sağlayan birleşme işlemlerinin yüzdesinin oldukça altında kalmıştır. Bu sonuçlar birleşme işlemlerinde oluşan aşırı getirilerin yüzdesel olarak en fazla gerçekleştiği işlemlerin kullanılan yönteme göre farklılık gösterdiğini kanıtlamaktadır. In today's world, where competition is increasing day by day, companies realize merger and acquisition ( M&A ) transactions to catch a competition advantage, to increase their profits, to have bigger shares from the market. Nowadays M&A transactions are increasing both as a trading volume and number of trading. M&A transactions are serious from economic and sociological sides. M&A transactions take place to increase competition power, market share, decrease cost, to benefit from the economies of scale, to receive tax and financial advantages. M&A transactions does not only affect the acquirer and the target firm but also affect the shareholders, creditors, debtors, the state, investors, employees, financial institutions and rivals. Thus the outcomes and success of M&A transactions is important for the different parts of society as well. Most of the M&A transactions do not usually meet its aim or can not be completed. To calculate the target firm's value correctly, to examine the company's financial, commercial, operational structure carefully and to state the aim of the M&A properly is vital for the success of the M&A transactions. In this study, merger and accusition transactions' affect on company's market value and shareholders gain was examined. Companies which are traded at Istanbul Stock Exchange-(BIST) 100 Industrial Index was examined. 25 acquirer companies and 53 merger and acquisition transactions was found. These transactions was observed between 01.01.2009-30.06.2015 period. Event study method was used. 5, 15, 30 day periods was chosen as an event window. Market model and market-adjusted model was used to calculate expected returns. At market model the percentage of providing abnormal returns at 5 and 15 day periods is higher after the announcements whereas at 30 day period the percentage of providing abnormal returns ise higher before the announcements. At market-adjusted model the percentage of providing abnormal returns at 5, 15 and 30 day periods is higher before the announcements. The percentage of abnormal returns is found higher at each period before the announcement day at market adjusted return model than market model. These results proved that the outcome of these study change according to market and market adjusted model.
Collections