Sadreddin Konevi`nin eğitim düşüncesinde münasebet kavramı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yaratılıştan itibaren hakikati, mutlak gerçekliği arayan insanın kendi içinde yaratıcıya inanma isteği vardır. Bu istek insanı varoluşu sorgulamaya yöneltmiştir. İnsan inancı ve kendi isteği ile yaratıcı ile ilişki kurmaya çalışmıştır. Yaratıcı ile insan arasında karşılıklı bir döngü halinde oluşan bu ilişki, insanın fıtratında bulunan amacını ortaya çıkarmaktadır. İnsan, yaratılışından itibaren özgür iradesi ile mutlak varlıkla münasebet kurarak gerçek bilgi kavrayışı içinde olmuştur.Konevî'nin, düşüncelerinin merkezinde olan münasebet kavramı, insanın Allah'a ulaşmayı, onun bilgisine sahip olmayı ifade etmektedir. Konevî'nin eğitim düşüncesinde Hakk'ın bilgisine ulaşma yolu insanın kendisini anlaması ve Allah ile arasındaki münasebet ile bilenebilmektedir. Konevî'ye göre mutlak bilgi bilen ile bilenen arasında oluşan münasebet sayesinde olmuştur. İnsan, Allah ile kurduğu münasebet sayesinde yaşamına mana katmıştır. Yaratan ile yaratıcı arasındaki irtibat bağı güçlendikçe birbirlerine yakınlığı artmaktadır. Mutlak hakikati arayan ve talep eden insanın muhatap olarak Allah ile kurduğu bağ, bir sürece bağlıdır. Bu bağ, insan ve Allah arasında varoluşsal sorgulamayı ve insanın mutlak hakikati kavrama çabası olarak din eğitimi ile ilişkili olmuştur.Düşünürümüzün eğitim düşüncesinde münasebet kavramını daha iyi anlamak için münasebet- eğitim anlayışı ile ilgili inâbe, muhabbet, sadakat, kurb, ülfet, irtibat ve müşahede kavramları açıklanmıştır. Aynı zamanda münasebet düşüncesinin merkezinde insan görüşlerine değinilerek münasebet kavramına açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda, Konevî'nin münasebet kavramından hareketle eğitim düşüncelerini açıklamak esas alınmıştı. From Creation, the person who is looking for the truth and the absolute reality has the will to believe in the creator. This desire has led the human being to question existence. Man tried to relate to the creator with faith and self-interest. This relationship, formed in a reciprocal cycle between the creator and the human, reveals the purpose of the human being in his or her nature. From the time of its creation, man has come to understand real knowledge by establishing free association with absolute existence.The concept of the relationship of Konevi, which is at the center of his thoughts, means that man has access to God and that he has knowledge of it. In Konevi's thought of education, the way of reaching the knowledge of Hakk can be known by the meaning of human being and the relationship with Allah. According to Konevi, it was thanks to the relationship between knowledgeable and informed. Man has given meaning to his life through the relationship he has established with God. As the connection between creator and creator becomes stronger, the closeness to each other increases. The bond that a person who seeks and demands absolute truth sets up with Allah as an interlocutor depends on a process. This bond is related to religious education as an attempt to grasp existential inquiry between man and God and to grasp the absolute truth of man.In order to better understand the concept of relationship in the thinking of our educated mind, the concepts of inbane, conversation, loyalty, kurb, ülfet, liaison, and observe related to the concept of education are explained. At the same time, it tried to clarify the concept of relation by referring to the existence, knowledge and human views which are at the center of thought. In this context, it was taken as basis to explain the educational minds of Konevi in terms of the concept of relationship.
Collections