Prematüre bebek bakımına yönelik hazırlanan web tabanlı ve bireysel eğitim programının annelerin öz güven gücüne etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Araştırmanın amacı prematüre bebek bakıma yönelik hazırlanan web tabanlı ve bireysel eğitim programının annelerin öz güven gücüne etkisini incelemektir.Yöntem: Araştırma Eylül 2015-Mayıs 2018 tarihleri arasında Konya Eğitim ve Araştırma Hastanesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesi ve Yenidoğan Servisinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma deneysel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini ilk bebeği prematüre olan 84 anne oluşturmuştur. Örnekleme dâhil edilme kriterlerine uyan anneler web tabanlı eğitim grubu ve bireysel eğitim grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Web tabanlı eğitim grubuna rutin taburculuk eğitimi ve bir ay süresince web tabanlı taburculuk eğitimi alan anneler, bireysel eğitim grubunu rutin taburculuk eğitimi ve eğitim kitapçığı verilen anneler alınmıştır. Web sayfasının kalitesi DISCERN ölçeği ile içeriği ise web sayfası içeriği değerlendirme formu aracılığıyla 8 uzman tarafından birbirinden bağımsız olarak değerlendirilmiştir. Web sayfasının kullanılabilirliği ve içeriği sistem kullanılabilirlik ölçeği (System Usability Scale-SUS) ve web sayfasının içeriğini değerlendirme formu kullanılarak 46 anne tarafından değerlendirilmiştir. Araştırmada annelerin öz güvenleri Pharis öz güven ölçeği kullanılarak ölçülmüştür.Bulgular: DISCERN ölçeğinde bulunan 15 sorunun ortalaması 5 üzerinden 4.43±0.46 bulunmuştur. Ölçeğin sınıf içi kolerasyon katsayısı (ICC)=0.84, p=0.000 saptanmıştır. Web sayfasının içeriği uzmanlardan 4 üzerinden ortalama 3.37±0.43 puan almıştır. Uzman görüşleri arasındaki sınıf içi kolerasyon katsayısı 0.94, p=0.000 saptanmıştır. Web sayfasının kullanılabilirliği ortalaması 100 üzerinden 86.47±14.64 bulunmuştur. Web tabanlı eğitim alan annelerin öz güven puanlarının eğitim öncesine göre anlamlı derecede arttığı görülmüştür (p=0.001). Sonuç: Web sayfasının yararlı, kullanışlı ve güvenilir eğitim sitesi olduğu kanıtlanmış olup anneler tarafından etkin bir şekilde kullanılmıştır. Web sitesini kullanan ilk bebeği prematüre olan annelerin öz güven durumlarında olumlu düzeyde artış saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: prematüre, bireysel eğitimi, web tabanlı sağlık eğitimi, özgüven, yenidoğan hemşiresi Aim: The purpose of study is to examine the effect of web-based and individualized education program, which is prepared for premature infant care, on the self-confidence of mothers.Method: The study was carried out between September 2015 and May 2018 at Konya Education and Research Hospital and Necmettin Erbakan University Medical Faculty Hospital Neonatal Intensive Care Unit and Neonatal Services. The research was methodologically and experimentally conducted with pre-test and post-testcontrol groups.The sample of the study consisted of 84 mothers whose first baby was premature when born. The mothers, who met the inclusion criterion, were divided into two groups as intervention and control groups. The intervention group comprised of the mothers who take training routine discharge education and web-based discharge education in one month. The control group comprised of the mothers who had training routine discharge and education leaflets. The quality of the web-pages was evaluated with DISCERN. The content of the web-pages was also evaluated by eight independent experts via questionnaire format. The availability of web-pages and its content were measured with System Usability Scale-SUS. 46 mothers also evaluated the content of web-pages by using anevaluation form. The mother's self-confidence was gauged by using the Pharis self-confidence scale. Findings: The average of 15 questions on the DISCERN scale was 4.43 out of 5. The intraclass correlation coefficient (ICC) of the scale was 0.84, p = 0.000. The content of the web page has an average of 3.37 points out of 4 from the experts. The webpage availability score was 86.47 out of 100. The coefficient between expert opinions was 0.94, p = 0.000. The webpage availability score was 86.47 out of 100. Self-confidence scores of mothers who received web-based training increased significantly compared to the pre-training level (p = 0.001).Conclusion: The website has been used effectively by the mothers. The self-confidence of the mothers who gave birth to a premature baby in the first delivery increased significantly after the use of web-site.Key words: premature, individual education, web-based health education,self-confidence, newborn nurses.
Collections