Egzersiz ve spor yapan üniversite öğrencilerinin sürekli optimal performans duygu durumu ve benlik saygılarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Egzersiz ve spor yapan üniversite öğrencilerinin sürekli optimal performans duygu durumu ve benlik saygılarını cinsiyet, bireysel ve grup sporu yapma durumuna göre incelemek ve sürekli optimal performans duygu durumu ve benlik saygısı arasında ilişkiyi ortaya koymaktır.Yöntem: Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Çalışma grubunu, 2017-2018 öğretim yılında Akdeniz Üniversitesinin değişik fakültelerinde öğrenim gören 200 lisanslı sporcu ve 200 egzersiz yapan toplam 400 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Jackson ve Eklund (2004) tarafından geliştirilen ve Aşçı ve arkadaşları (2007) tarafından Türkçe versiyonunun geçerliği ve güvenirliği sınanan `Sürekli Optimal Performans Duygu Durum Ölçeği- 2 (SOPDDÖ-2)` ve Rosenberg (1965) tarafından geliştirilmiş ve Çuhadaroğlu (1986) tarafından uyarlanan `Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği` kullanılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiği için, verilerin analizinde, t-testi ve Pearson Korelasyon katsayısı testi kullanılmıştır.Bulgular: Egzersiz ve spor yapan kadın öğrencilerin sürekli optimal performans duygu durumu ölçeğinin belirli geri bildirim alt boyutunda, spor yapan öğrencilerin bireysel ve grup sporu yapma durumuna göre zamanın dönüşümü alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Öğrencilerin egzersiz veya spor yapma durumuna göre görev zorluğu-beceri dengesi, açık hedefler, belirli geri bildirim ve amaca ulaşma deneyimi alt boyutlarında spor yapanların lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Egzersiz ve spor yapan öğrencilerin sürekli optimal performans duygu ile benlik saygıları arasında pozitif yönde orta ve düşük ilişkiler bulunmuştur. Sonuç: Öğrencilerin egzersiz ve spor yapma durumuna göre, görev zorluğu-beceri dengesi, açık hedefler, belirli geri bildirim ve amaca ulaşma deneyiminde alt boyutlarında spor yapan öğrencilerin sürekli optimal performans duygu durum düzeyleri daha yüksektir. Öğrencilerin sürekli optimal performans duygu durumları arttıkça benlik saygıları da artmaktadır.Anahtar Kelimeler: Optimal performans duygu durumu, benlik saygısı, spor, egzersiz Aim: To examine the dispositional flow state and self-esteem of university students in terms of doing exercise and sports gender, individual and group sport and to reveal the relationship between dispositional flow and self-esteem.Method: The research was in relational screening model. Study sample group was composed of 200 licensed athletes and 200 exercising, totally 400 university students from Akdeniz University, studying in 2017-208 academic year. As a data collection tool, `dispositional flow state scale-2 (SOPDDÖ-2)` that was developed by Jackson and Eklund (2004) and Turkish version validity and reliability tested by Aşçı et al. and Rosenberg Self-Esteem Scale developed by Rosenberg (1965) and adapted by Çuhadaroğlu (1986) were used. In the analysis of the data, since the data were normally distributed, the t-test was used in paired comparisons and Pearson's correlation coefficient test was used to determine the relationship.Result: A statistically significant difference was found in the specific feedback sub-dimension of the dispositional flow state of female students performing exercise and sports and in the sub-dimension of the transformation of time in terms of performing individual and group sports. A statistically significant difference was found in favor of the students performing sports in the sub-dimensions of the task difficulty-skill balance, open goals, specific feedback and goal-reaching experience according to the exercise or sports situation of the students. Medium and low relation were found in the positive way between dispositional flow state and self-esteem of students performing exercise and sport. Conclusion: Dispositional flow state level of the students performing sports was higher in the sub-dimensions of the task difficulty-skill balance, open goals, specific feedback and goal-reaching experience in terms of the exercise or sports situation of the students. As the students' dispositional flow increase , their self-esteem increases.Keywords: Dispositional flow state, self-esteem, sport, exercise.
Collections