2000 sonrası Türk sinemasında kentsel mekana belirli bir bakış:İzmir`in sinematografik temsili
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Modernitenin bir ürünü olan sinemada görülen kentsel yaşam, simge mekânlar ve kentlerin gündelik rutinleri, kent kültürünü temsil etme ve kent algısı oluşturma işlevleri görebilmektedir. Kent ve sinema ilişkisi içerisinde bireylerin yaşadıkları çevrede meydana gelen, toplumsal, ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasi gelişmeler hakkında bilgi sahibi olunabilmektedir.Öncelikle çalışmada kent imgesi ve mekân kavramlarına değinilerek, sinema – kent ilişkisi, sinemada temsil edilen kentler dâhilinde incelenmiştir. Stüdyo geleneğine başkaldırarak kamerasını kent sokaklarına yönelten, kente aktif bir sinematografik rol biçen sinema akımlarının öncü filmleri irdelenerek bu akımların günümüz sinemasına sundukları katkılar araştırılmıştır. Bölümün sonunda, sinemanın kent gerçekliği ile ilişkisini inceleyen Siegfried Kracauer'in sine-kent konseptine yer verilmiştir.Çalışmada Türk Sinemasının başlangıcından itibaren geçirdiği süreçlere değinilerek, ülke sınırları içerisinde gerçekleştirilen ilk film gösterimleri ile çekilen ilk Türk filmi tartışmalarına yer verilmiştir. İstanbul ve İzmir kentlerinde sinema sektöründe yaşanan gelişmelerin incelenmesinin ardından İzmir'de çekilen konulu ilk uzun metraj film tartışmaları araştırılmıştır. Akabinde 2000 yılına dek olan süreçte Türk Sinemasında İzmir'de çekilen filmler aracılığıyla sunulan kent algısı irdelenmiştir. Son olarak, çalışmanın odağını oluşturan; Masumiyet, Kader, Karnaval, Köksüz, Ben O Değilim, Bornova Bornova gibi kent sınırları içerinde yer alan karakterlerin bireysel sorunlarını ayrıntılı bir biçimde ele alan ve kentsel mekânı farklı özellikleriyle değerlendirme eğilimindeki yapımlar Kracauer'in sine-kent konsepti dâhilinde, '2000 sonrası Türk Sinemasında İzmir' başlığı altında incelenmiştir. The urban life in the cinema, which is a product of modernity, can be seen as symbol spaces and daily routines of cities, to represent urban culture and to create urban perception. It is possible to have information about social, economic, cultural and political developments occurring in the environment of individuals in the relationship between city and cinema.First of all, in this study, the concepts of urban image and space were examined and the relation between cinema and city was examined within the cities represented in cinema. The contributions of these movements to today's cinema have been investigated by examining the leading films of the cinema movements that direct the camera to the city streets and have an active cinematographic role. At the end of the chapter, the Sine-city concept of Siegfried Kracauer, which examines the relationship of cinema with the reality of the city, is mentioned.In the study, the processes of Turkish Cinema since its inception are mentioned and the first Turkish film debates with the first film screenings in the country were discussed. After examining the developments in the cinema sector in İstanbul and İzmir cities, the first feature film discussions in İzmir were investigated. Subsequently, during the process until 2000, the perception of the city which was presented in the films of Turkish Cinema in Izmir was examined. Finally, the focus of the study is; the films that tend to evaluate the urban space in a different way and reflect the individual problems of the characters within the borders of the city such as Masumiyet, Kader, Karnaval, Köksüz, Ben O Değilim, Bornova Bornova were examined in the concept of Sine-city of Kracauer under the title 'İzmir in Turkish Cinema after 2000'.
Collections