Bakımda varlığını sunma eğitiminin onkolojide çalışan hemşirelerin, hastaları ile olan bakım odaklı hasta-hemşire etkileşimlerine ve bakım davranışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Araştırmanın amacı bakımda varlığını sunma eğitiminin onkoloji hastalarıyla çalışan hemşirelerinin bakım odaklı hasta- hemşire etkileşimine ve bakım davranışlarına etkisini incelemektir. Yöntem: Bu araştırma randomize kontrollü bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini onkokoji kliniklerinde çalışan 59 hemşire oluşturmuştur. Örneklem 26 girişim, 26 kontrol toplam 52 hemşireden oluşmuştur. Veriler `Hemşireleri Tanıtıcı Özellikler Formu`, `Bakım Davranışları Ölçeği-24` ve `Bakım Odaklı Hemşire-Hasta Etkileşimi Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Girişim grubundaki hemşirelere `Bakımda Varlığını Sunma Eğitim Programı` uygulanmıştır. Verilerin normal dağılım göstermiştir. İstatistiksel analizde t testi, varyans analizi, Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Bulgular: Girişim grubundaki hemşirelerin kontrol grubuna göre farklı ölçüm zamanlarında bakım davranışları puan ortalamalarında istatistiksel olarak fark bulunmamıştır (p>0.05). Hemşirelerin farklı ölçüm zamanlarında bakım odaklı hemşire hasta etkileşimi genel ve alt boyutlarından yeterlilik, önemlilik ve uygulanabilirlik için girişim grubunun lehine istatiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0.05). Girişim grubundaki hemşirelerin öntest puan ortalamaları kontrol grubuna göre düşük olmasına rağmen, son test puan ortalamalarında artış ve izlem ölçümünde de bir miktar artarak ya da azalarak bu seviyenin korunduğu saptanmıştır. Ancak kontrol grubunda ise puan ortalamalarında anlamlı değişimin olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). Sonuç: Bu çalışma bakımda varlığını sunma eğitiminin hemşirelerin bakım kalitesi algısına ve bakım odaklı hemşire hasta etkileşimine ilişkin tutum ve davranışları önemli, uygulanabilir bulmaya ve yeterli hissetmeye ilişkin olumlu etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda hemşirelerin bakım davranışlarına ve hasta hemşire etkileşimlerine katkı verecek eğitimlerin devam etmesi ve kurumsal katkıyla desteklenmesi önerilebilir. Anahtar Kelimeler: Bakım davranışı, Hasta hemşire etkileşimi, Onkoloji hemşireliği, Varlığını sunma Objective: The aim of this study is to investigate the effects of `The Training of Presence in Care` of nurses working with oncology patients on care-oriented patient-nurse interaction and caring behaviors. Method: This is a randomized controlled study. The population of the study consisted of 59 nurses working in oncology clinics. The sample selection consisted of 52 nurses working with oncology patients, 26 interventions and 26 controls in accordance with the criteria of inclusion, exclusion and exemption by randominization and blinding. The data were collected by using the `Nurses Introductory Features Form`, `Caring Behaviors Scale-24` and `Caring Nurse-Patient Interaction Scale`. The training was applied to nurses in the intervention group. Results: According to the control group of nurses in the intervention group, there were no statistically significant differences in the mean scores of caring behaviors at different measurement times (p>0.05). A statistically significant difference was found in favor of the intervention group for caring nursing patient interaction general, sub-dimensions of impotance, competence and feasibility in nursing interventions (p<0.05). Although the pretest mean scores of the nurses in the intervention group were lower compared to the control group, it was found that the posttest mean scores increased and the level of follow-up was maintained by a little increasing or decreasing. It was determined that there was no significant change in the posttest and follow-up scores of the nurses in the control group according to the pre-test mean scores (p>0.05). Result: This study showed that the the training has a positive effect on nurses working with oncology patients with respect to care quality perception and viewing importance, competence and feasibility of attitude and behaviours related to care-focused patient nurse interactions. In this context, it can be suggested to continue the trainings which will contribute to caring behaviors and patient-nurse interactions of nurses and to support them with institutional contribution. Keywords: caring behaviours, patient- nurse interaction, oncology nursing, presence
Collections