İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin genel erteleme davranışı eğilimleri ile düşünme stillerinin analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde erteleme davranışı en önemlisinden en önemsizine kadar her alanda sergilenebilen çok yaygın bir fenomen haline gelmiştir. Erteleme davranışı ve düşünme stilleri üzerine yapılmış birçok araştırma olmasına rağmen, ikisi arasındaki ilişkiyi inceleyen yeterli sayıda çalışma görülmemektedir. Bu sebeple, ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin genel erteleme davranışı sergileme eğilimleri ile düşünme stilleri arasındaki ilişki ve genel erteleme davranışı sergileme eğilimleri ve düşünme stillerinin cinsiyet, yaş, görev, branş ve medeni durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir.Bu amaç doğrultusunda, Konya'nın merkez ilçelerinde ( Karatay, Meram, Selçuklu) görev yapan yönetici ve öğretmenlerden oransız örnekleme yöntemiyle seçilen 223 yönetici ve 555 öğretmene Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen ?Genel Erteleme Ölçeği? ve Sternberg (1998) tarafından geliştirilip, Sevinç & Palut (2001) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan ?Öğretmen Düşünme Stilleri Ölçeği? uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 17 ile çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda; ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin erteleme davranışı sergileme düzeylerinin cinsiyet, yaş, branş, medeni durum ve okuldaki görevlerine göre farklılaşmadığı, yönetici ve öğretmenlerin en çok Yasamacı, Yenilikçi ve Yargılayıcı düşünme stillerini, en az ise Tutucu, Yürütücü ve Kısmi düşünme stillerini kullandıkları, ilköğretim okulu yöneticilerinin düşünme stillerinin, branş ve medeni durumlarına göre farklılaşmazken, cinsiyet, yaş ve görevlerine göre faklılaşmakta olduğu, öğretmenlerin düşünme stillerinin ise yaş ve branşlarına göre farklılaşmazken, cinsiyet, medeni durum ve görevlerine göre farklılaşmakta olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bununla birlikte yöneticilerinin kullanmakta olduğu düşünme stillerinin Yargılayıcı, Bütünsel, Kısmi ve Yenilikçi alt boyutları ile genel erteleme davranışları arasında negatif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki, öğretmenlerin ise kullanmakta olduğu yasamacı ve yenilikçi düşünme stilleri ile genel erteleme davranışları arasında negatif yönlü düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Today, procrastination is a more common phenomenon than ever. Procrastination tendency is getting higher levels day by day. Furthermore, it can be exhibited in every condition, from the most important ones to the least. Although there are lots of studies on procrastination and thinking styles, there are limited numbers of studies examining the relation between these subjects. So aim of this study was determined as; examining the relation between primary school principals? and teachers? general procrastination tendency and their thinking styles, and to determine the differences between primary school principals and teachers? general procrastination tendency levels and their thinking styles in terms of gender, age, position, branch and marital status variables.In order to get the required data, ?General Procrastination Scale? developed by Çakıcı (2003) and ?Teacher?s Thinking Style Inventory? developed by Sternberg (1998) and adapted to Turkish by Sevinç & Palut (2001) were implemented to 223 primary school principals and 555 teachers who were working at primary schools in the central districts of Konya ( Karatay, Meram, Selçuklu) and selected by using disproportional sampling method. Data was analysed with SPSS 17.According to the findings of this research; Primary school principals and teachers? general procrastination tendency do not differ in terms of their gender, age, branch, marital status and position; while Both primary school principals and teachers use Legislative, Liberal and Judicial thinking styles most, they use Conservative, Executive and Local thinking styles least; principals? thinking stiles do not differ in terms of their branch and marital status but their thinking styles differ in terms of gender, age and position; teachers? thinking styles do not differ in terms of gender and branch but their thinking styles differ in terms of gender, marital status and position. In addition to these findings it was also determined that there is a medium level significant negative correlation between principals? Legislative, Global, Local and Liberal thinking styles and their procrastionation behavior tendency, and there is a low level significant negative correlation between teachers? Legislative and Liberal thinking styles and their procrastination tendency.
Collections