Öğretmenlerin işyerinde yalnızlık düzeyinin örgütsel destek ve bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerin iş yaşamında yalnızlık duyguları ile örgütsel des-tek düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve öğretmenlerin iş yaşamındaki yalnızlık duygularının bazı değişkenler açısından incelenmesini amaçlamaktadır.Araştırmanın veri toplama grubunu, 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılında Konya İli Büyükşehir sınırları içinde görev yapan ilköğretim okullarında çalışan öğretmenler arasından tesadüfi küme örnekleme yoluyla seçilen toplam 493 öğretmen oluşturmakta-dır.Araştırmanın veri toplama sürecinde öğretmenlerin iş yerindeki yalnızlık dü-zeylerini belirlemek için İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği (İYYÖ),Algılanan örgütsel destek düzeylerini belirlemek için de Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği (AÖDÖ) kulla-nılmıştır.Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel metotlar (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örnek t-testi, Anova testi ve Pearson Korelâsyonu kullanılmıştır.Araştırma sonucunda cinsiyet değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yal-nızlık puan ortalamaları anlamlı bir farklılık göstermiş ve iş yerinde kadın öğretmenle-rin erkek öğretmenlerden daha fazla yalnızlık duygusu yaşadıkları anlaşılmıştır.Medeni durum değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan orta-lamalarının anlamlı bir farklılık gösterdiği, bekâr öğretmenlerin iş yerinde yaşadıkları yalnızlık düzeylerinin evli öğretmenlere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlen-miştir.Okullardaki Öğretmen sayısı değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnız-lık puan ortalamaları anlamlı bir farklılık göstermiş Öğretmen sayısı fazla olan okullar-da öğretmen sayısı az olan okullara göre daha fazla yalnızlık yaşadıkları tespit edilmiş-tir.Okul dışında okuldaki öğretmenlerle sosyal etkinlik yapıp yapmama değişke-nine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamaları anlamlı bir farklılık gös-termiş, Okul dışında okuldaki öğretmenlerle birlikte sosyal etkinlik yapmayan öğret-menlerin iş yaşamında daha fazla yalnızlık yaşadıkları tespit edilmiştir.Sendikaya üye olup olmama değişkenine göre öğretmenlerin iş yerinde yalnız-lık puan ortalamalarının anlamlı bir farklılık gösterdiği, herhangi bir sendikaya üye ol-mayanların, üye olanlara göre daha fazla yalnızlık yaşadıkları tespit edilmiştir.İş alanı ve meslekteki kıdem değişkenleri açısından öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık puan ortalamalarının anlamlı bir farklılık göstermediği anlaşılmıştır.İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği (İYYÖ) ile Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği (AÖDÖ) arasında genel olarak negatif yönde orta düzeyde bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretimsel destek, yönetimsel destek ve adalet desteği arttıkça öğretmenlerin yaşadığı yalnızlığın azaldığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: İş Yerinde Yalnızlık, okullarda örgütsel destek The aim of this research is to analyse the relationship between teachers? feelings of loneliness and their levels of organizational support in the life of job and to analyse teachers? the feeling of loneliness in the life of job in terms of certain variables.The data collection group of the research is composed of totally 493 teachers choosen by rondom cluster sampling method among teachers who work at primary schools within the boundaries of Büyükşehir Municipality in Konya Province in the study year of 2010 ? 2011.During the data collection process of the research, The Scale of Loneliness in Business Life (SLBL) was used in oder to determine the teachers? level of loneliness at work and The Scale of Perceived Organizational Support (SPOS) was used to determine the level of perceived organizational support.Descriptive statistical methods (frequency, percentage, mean, standard deviation) were used to analyze the data. Independent sample t-tests, ANOVA test and Pearson correlation were used to analyze the data.In the result of the research, the mean scores of teachers? loneliness at work showed a significant difference according to gender variable and it was understood that female teachers feel more loneliness at work than male teachers.It was determined that the mean score of teachers? loneliness at work showed a significant difference according to the marital status variable; single teachers feel more loneliness at work than married teachers.According to the variable of number of teachers in the schools, loneliness mean scores of teachers at work showed a significant difference in number, in the schools with more teachers more loneliness was identified in comperance to the schools with less teachers.According to the variable of the fact that social activities were done outside the school with school teachers, teachers? mean score of loneliness showed a significant difference; those who do not have these social avtivities were identified to have more loneliness.The fact that teachers? mean score of loneliness showed a significant difference according to the variable of whether they are members of the union or not and that those who are not members of any union have more loeneliness was identified.It was identified that the mean score of loneliness of teachers at work showed a significant difference owing to the variable of the experience in job and its field.It was analysed that there is a normally negative and moderately relationship between The Scale of Perceived Organizational Support (SPOS) and The Scale of Loneliness in Business Life (SLBL). It was identified that the more educational support, managerial support and justice support the teachers have, the less their loneliness will be.Key Words: Loneliness at work, organisational support at schools.
Collections