Argümantasyon temelli fen öğretiminin 5. sınıf öğrencilerinin öğrenme ürünlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, argümantasyon temelli fen öğretiminin 5. sınıf öğrencilerinin ?Maddenin Değişimi ve Tanınması? ünitesi konuları ile ilgili kavramsal anlamalarına, bilimsel süreç becerilerine, eleştirel düşünme becerilerine, tartışmaya katılma istekliliklerine ve tartışma seviyelerine etkisini incelemektir. Yarı deneysel ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılan araştırmanın çalışma grubunu 2010?2011 öğretim yılında Konya İli Çumralıoğlu İlköğretim Okulu?nda öğrenim gören iki farklı şubeden toplam 47 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel deseni durum çalışmasıdır.Veri toplama araçları olarak; kavram testi, bilimsel süreç becerileri testi, eleştirel düşünme becerileri testi, tartışmacı anketi, yapılandırılmış görüşmeler ve gözlem formu kullanılmıştır.Çalışmada elde edilen nicel verilerin analizi SPSS (Statistical Package for Social Sciences) bilgisayar programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma hipotezleri t-testi ve ANCOVA kullanılarak test edilmiştir. Görüşme ve gözlem yoluyla elde edilen nitel verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır.Nicel verilerin istatistiksel analiz sonuçlarına göre deneysel süreç sonunda hem deney hem de kontrol grubunda kavramsal anlama ve eleştirel düşünme becerileri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir gelişme olduğu gözlemlenmiştir. Deney grubu ve kontrol grubu öğrencileri arasında kavramsal anlama ve onların eleştirel düşünme becerilerinin gelişimi açısından anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Bununla birlikte deneysel süreç sonunda deney grubu öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri gelişimlerinin kontrol grubu öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde daha yüksek olduğu görülmüştür.Eleştirel düşünme becerileri alt boyutları kullanılarak yapılan karşılaştırma sonucunda ise, kontrol grubunda yer alan öğrencilerin tutarlılık boyutu dışındaki diğer alt boyutlarda (birleştirme, uygulayabilme, yeterlilik ve iletişim kurabilme boyutları) son test lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Deney grubunda yer alan öğrencilerin ise bütün eleştirel düşünme becerileri alt boyutlarında son test lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. Deney grubunda yer alan öğrencilerin tartışmacı ön test ? son test puanları karşılaştırıldığında, son test lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca tartışmacı anket hem ön test hem de son test karşılaştırmalarında kız ve erkek öğrencilerin puanlarında kızlar lehine anlamlı bir fark görülmüştür. Görüşme sonuçları, son görüşmelerde deney grubunun kontrol grubuna göre, daha doğru cevaplar verdiği, soruların nedenlerini daha ayrıntılı, daha doğru açıkladıkları ve açıklamalarını argümantasyon etkinlikleriyle birleştirebildiklerini göstermiştir. Ayrıca, deney grubunun cevaplarından argümantasyon yönteminin kavramsal anlamada daha etkili olduğu belirlenmiştir. Kavramsal anlamanın oluşmasında öğrenciler argümanın fen öğrenmede önemli rol aldığını görmüşlerdir. Argümantasyon değerlendirmesine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri incelendiğinde, argümantasyon yönteminin hem öğretmen hem de öğrenci gelişimine katkı sağladığı, fen öğrenme ve öğretiminde etkili bir yöntem olduğu görülmüştür.Deney grubu gözlemlerine dayanarak, öğrencilerin argümantasyonu zamanla iyi bir şekilde kavradıkları ve üst düzeyde argümanlar oluşturabildikleri sonucuna varılmıştır. The aim of the present study is to investigate the effect of argumentation based science instruction on the conceptual understanding, scientific process skills, critical thinking skills, willingness to participate in discussions and discussion levels of 5th grade students in a unit entitled ?The change and identification of matter?. A quasi-experimental design with pretest-posttest and control group was used in the study and the workgroup of the study consisted of a total of 47 students from two different classes who are attending to Çumralıoğlu Primary School in Konya during the 2010-2011 academic year. The qualitative design of the study is based on case study.The data collection tools used in the study were concept test, science process skills test, critical thinking skill test, argumentativeness questionnaire, structured interviews and structured observation form.The analysis of the quantitative data obtained in the study was performed by using the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) computer software. The research hypotheses were tested by using the t-test and ANCOVA. Descriptive analysis was used for analyzing the qualitative data obtained through interviews and observations.The statistical analysis of the quantitative data showed that there was a statistically significant improvement in both the experimental and the control groups in terms of conceptual understanding and critical thinking skills. The comparison of the experimental group and the control group showed that there was no statistically significant difference between the students in the two groups in terms of conceptual understanding and the development of their critical thinking skills. However, it was seen that the development in students? science process skills in the experimental group was significantly higher compared to that in the control group at the end of the instruction.The result of the comparisons using the sub-dimensions of critical thinking skills indicated that there was a statistically significant difference in favor of the posttest for the students in the control group in the sub-dimensions except consistency (integration, ability to perform, sufficiency and ability to communicate). All the sub-dimensions of the critical thinking skills of the students in the experimental group showed a statistically significant difference in favor of the posttest.The comparison of the argumentative pretest-posttest scores of the students in the experimental group revealed a statistically significant difference in favor of the posttest. Furthermore, the comparison of the argumentative questionnaire pretest and posttest scores of female and male students showed a statistically significant difference in favor of females.Interview results showed that students in the experimental group provided more accurate answers compared to those in the control group in post-interviews, explained the reasons of the questions in a more detailed and accurate way and could integrate their explanations with argumentation activities. Furthermore, based on the answers of the experimental group, it was determined that students instructed with the argumentation method was much effective. Regarding the formation of conceptual understanding, the students realized that argumentation played a significant role in science learning. Analyzed the views of the teachers and the students regarding argumentation evaluation revealed that the argumentation method contributed to both teacher and student development and was an effective method in science learning and instruction.Based on the observations conducted in the experimental group, it was concluded that the students efficiently perceived argumentation and could create high level arguments over time.
Collections