Türkiye`de ses eğitiminin (Şan) gelişimi ve uzman görüşleri ile değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ülkemizdeki ses eğitiminin tarihi gelişimi araştırılarak, günümüze değin açılan kurumlar ve program içeriklerinin analizi yapılmıştır. Ses eğitiminin günümüzdeki durum tespitinin yapılması uzman görüşleri ile desteklenmiştir.Tarama modeli ve nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, literatür taraması ve ses eğitimi alanında uzman öğretim elemanları ile standartlaştırılmış açık uçlu görüşme tekniği kullanılmıştır.Ses eğitiminin yer aldığı kurumlar olan, eğitim fakülteleri müzik öğretmenliği bölümleri, devlet konservatuvarı opera-şan ve Türk müziği bölümleri, güzel sanatlar fakülteleri vb. araştırmanın sınırlılıklarını belirlemektedir. Araştırmada, bu kurumlarda geçmişten günümüze ses eğitimi yöntemlerini inceleyerek derslerin tekniği, koşulları, sistemi ve hangi nitelikte eğitimcilerle verildiği, hem kaynak tespiti ile hem de uzman görüşleri yardımı ile saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda Türkiye'de ses eğitimi veren kurumların sayıca yetersizliği, kurumlardaki ders saatinin öğrencilerin gelişimi açısından yeterli gelmediği, akademisyen eksikliği dolayısı ile derslerin birden fazla öğrenci ile yapılıyor olması günümüzdeki mevcut durumda yaşanan eksikliklerdir. Uzman görüşlerinden edinilen bilgiler doğrultusunda eğitim fakülteleri müzik eğitimi anabilim dalları, konservatuvarların opera-şan bölümleri ve güzel sanatlar fakülteleri müzik bölümlerinde ses eğitimi derslerinin ortak bir teknik olan Bel Canto tekniği ile yapıldığı, konservatuvarların Türk müziği bölümlerinde ise henüz ortak bir teknik ve sistemde yapılmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu bilgiler doğrultusunda Türk Sanat ve Türk Halk müziği repertuvarı üzerine çalışma yapılarak ses eğitiminde kullanılabilecek şan tekniğine uygun eserler belirlenmeli, mevcut eserler eşliklendirilmeli ve yeni eserlerin üretilmesine besteciler teşvik edilmelidir.Araştırmanın sonuçlarına göre belirlenen önerilerin, ilerde yapılacak olan program geliştirme çalışmalarına katkı sağlayacağı umut edilmektedir. Anahtar Kelimeler: Ses Eğitimi, Bireysel Ses Eğitimi, Şan In this study, historical development of voicetraining (singing) in our country was researched, institutions opened until today and content of their programs were analyzed. Situation assessment of voice training at the present time was supported through experts' opinions. In this study, in which review model and qualitative research method were used, standardized open-ended interview was applied for academicians, who are expert in fields literature review voice training.Institutions, where voice training takes place, such as departments of music education at faculties of education, departments of opera-voice training and Turkish music at state conservatories, faculties of fine arts etc. determine research's borders. In this study, `Voice Training` methods at these institutions from past to present were reviewed, lectures' techniques, conditions, systems and quality of academicians were defined with the aid of both reference detection and experts' opinions. Conclusion and suggestions were offered according to results concluded through experts' support. In conclusion of the study, answers were looked for the most proper way of voice training in terms of method and technique. In conclusion of the research, a number of institutions, where individual voice training, are not adequate, course hours are not enough for students' development and courses being done with more than one student due to the lack of academicians are the problems in the present day. In accordance with informations obtained from expert views, voice training courses were made with the Bel Canto technique in the departments of music education at faculties of education, departments of opera-voice training at conservatories and music departments at faculties of fine arts, however in Turkish music departments, it is understood that the setting is not established in technique and system. In the view of such information, by doing study on Turkish folk music and Turkish classical music repertoire, songs, which are proper for singing technique and voice training, should be determined. Existing songs should be played simultaneously and composers should be supported to create new compositions.Suggestions determined according to results of the study are expected to contribute to program development works, which will be conducted in the future.Keywords: Voice Training, PersonalVocal Training, Singing
Collections