Köyde ve kentte yaşayan 6 yaş çocukların okul olgunluklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı köyde ve kentte yaşayan 6 yaş gurubu çocukların okula hazır bulunuşluklarını çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Bu değişkenler: köy ve kentte yaşama, cinsiyet, anne ve babalarının eğitim durumları, sosyoekonomik durumları, çocuğun ayrı odasının olması, kardeş sayısı, annesinin çalışması ve çocuğun kendisine ait kitaplık ve çocuk kitaplarının bulunması şeklindedir.Araştırmanın evreni, 2011-2012 eğitim öğretim yılında Konya ili merkezi ve Kulu ilçesinin köylerinde yaşayan 6 yaş çocuklarından oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise çalışmanın evreninden tesadüfî eleman örnekleme yöntemiyle seçilen Konya il merkezinde yaşayan 125 çocuk, köyde yaşayan 107 çocuktan oluşmaktadır.Tarama modelinde olan bu araştırmada, araştırmanın bağımsız değişkenlerinin bağımlı değişken üzerindeki etkililiğini test etmek amacıyla ilişkisel tarama yapılmıştır.Araştırmada öğrencilerin kişisel bilgilerini içeren ?Kişisel Bilgi Formu?, okul olgunluk düzeylerini ölçmek için Hildert ve arkadaşları tarafından geliştirilen ve Oktay tarafından Türkçeye uyarlanan ?Metropolitan Olgunluk Testi? kullanılmıştır.Araştırma verileri bilgisayar ortamında SSPS 16.00 paket programı kullanılarak istatistiksel analizleri yapılmıştır. Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisini incelemek amacıyla bağımsız t testi, tek yönlü varyans analizi ve tukey testi yapılmıştır.Yapılan araştırma bulgularına göre, okul olgunluğu bakımından kentte yaşayan öğrencilerin köyde yaşayan öğrencilere göre daha yüksek puan ortalamalarına sahip oldukları, cinsiyete göre ise öğrencilerin okul olgunluğu açısından benzer özelliklerde oldukları görülmektedir. Annelerin ve babaların eğitim düzeyine göre okul olgunluğu puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Okul olgunluğu puan ortalamalarında, gelir düzeyi yüksek olan öğrencilerin puan ortalamaları gelir düzeyi alt düzeyde olan öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Ayrı bir odası olan öğrencilerin ayrı bir odası olmayan öğrencilere göre, çalışan anneye sahip öğrencilerin, annesi çalışmayan öğrencilere göre, kitaplığı ve çocuk kitapları olan öğrencilerin, kitaplığı ve çocuk kitapları olmayan öğrencilere göre daha yüksek okul olgunluğu puan ortalamalarına sahip oldukları araştırmamız sonucunda bulunmuştur. The purpose of this study is to examine school readiness of 6 year old children in point of different variants. These variants are: living in a village or city, gender, educational levels of parents, socioeconomic levels, having a private room, numbers of brothers or sisters, having a working mother and a private library with children books.Subjects of the study included 6 year old children, in 2011-2012 educational year, living in Konya city center and six villages in Kulu, Konya. Subjects were 125 children from Konya and 107 from villages who were picked randomly.This study, which is in the scanning model, was applied using relational scanning model to test efficiency of independent variables on dependent variable.In this study, ?Personal Information Form? which included children?s personal information was ?the Metropolitan Readiness Test? developed by Hildert and friends to assess children?s school readiness levels and translated by Oktay.Study data was statistically analyzed via SSPS 16.00 computer program. In order to determine independent variables? effect on dependent variable, Tukey test, one-way variance analysis and independent t-test were applied.According to results of the study, children living in the city center had a higher score averages than children living in the villages, but children scored similarly when they were compared in view of gender. Effect of educational levels of parents differed school readiness of the students significantly. Children from higher socioeconomic levels had higher score than children who had a lower socioeconomic level. Children who had their own rooms, libraries, children books and a working mother had higher school readiness score than those who didn?t have a working mother, private room, library and children books.
Collections