Fen bilgisi öğretmen adaylarının geliştirdikleri benzeşimler (Analojiler) üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilimleri konularına ilişkin geliştirdikleri analojileri, Fen Bilimleri Öğretim Programı'nda yer alan öğrenme alanlarını ve analojilerin yapı ve çeşitlerini dikkate alarak incelemektir. Araştırmada veri toplama süreci 2013-2014 öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nın 3 ve 4. Sınıfında öğrenim gören 286 (3. Sınıf=147, 4.Sınıf=139) öğretmen adayı katılmıştır. Anketin boş bırakılması ya da öğretmen adaylarının analojik ifadelerinin uygun olmaması sebebiyle 63 öğretmen adayının verileri analiz edilmemiştir. Bu yüzden araştırmada 223 öğretmen adayının verisi analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının fen kavramları ile ilgili geliştirdikleri analojileri belirlemek için verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; öğretmen adaylarının Fen Bilimleri Öğretim Programı'ndaki dört farklı öğrenme alanında da analoji geliştirdikleri belirlenmiştir. Fakat öğretmen adaylarının en çok `Canlılar ve Hayat` öğrenme alanından analoji oluşturduğu bulunmuştur. Ayrıca araştırmada, geliştirilen analojilerin yapı ve çeşitlerine göre en fazla fonksiyonel analoji, sözel analoji, somut-soyut analoji ve basit analojiler olduğu tespit edilmiştir. Tüm bunlara ilaveten, strateji tanımı olan ve sınırlılıklarının belirtildiği analojiler olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak, fen bilgisi öğretmen adaylarının fen konularına ilişkin geliştirdikleri analojilerin yapı ve çeşitlilik bakımından ve hedef kavramın içeriği bakımından sınırlı olduğu bu çeşitliliğin sağlanması için farklı uygulamaların yapılması gerektiği düşünülebilir.Anahtar Kelimeler: Analoji, Fen Bilgisi Öğretmen Adayları, Fen Eğitimi The core purpose of this study is to examine the analogies related to science concepts developed by the pre-service science teachers and to examine these analogies taking into consideration the kinds of learning areas located in Science Education Program in terms of the structure and types of analogies. The data was collected during fall semester of 2013-2014 academic years. The sample of the study constituted 286 pre-service science teachers enrolled in third and fourth grades of Elementary Science Education Department of University of Necmettin Erbakan, Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education (3rd=147, 4th=139). Because of the fact that survey was leaved empty or pre-service science teachers' analogical expressions were unsuitable, 63 pre-service science teachers' data was not analyzed. Therefore, 223 pre-service science teachers' data was analyzed for this study. Data regarding analogies was analyzed by using content analysis. Results revealed that pre-service science teachers developed analogies in Science Education Program in four different learning areas. It is found that pre-service science teachers developed analogies mostly in `live and life` learning area. It is also revealed that in terms of the types of the analogies pre-service science teachers developed mostly functional, verbal, concrete-abstract and simple analogy. In addition to all these, it is also found strategy identification and the limitations of the analogy. As a result, pre-service science teachers' analogies are limited in terms of their target concept's content and the structure and type. To supply this diversity, different applications should be conducted.Keywords: Analogy, Pre-service Science Teacher, Science Education
Collections