Ortaöğretim 9-12. sınıf öğrencilerinde sokratik sorgulama beceri ölçeği geliştirilmesi çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma ortaöğretim 9-12. sınıf öğrencilerinin Sokratik sorgulama becerilerini ölçmeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Sokratik sorgulama becerisinin belirlenen alt boyutlarına yönelik 22 maddelik bir taslak ölçek oluşturulmuştur. Uzmanlara gönderilen 22 maddelik ölçeğin önce kapsam geçerliği sağlanmış, ardından öğrenciler tarafından anlaşılır durumda olup olmadığını görmek için 5 öğrenciye uygulanmıştır. Çıkarılan maddelerle 257 öğrenciden oluşan pilot gruba uygulamaya gidilmiş ve uygulama sonucu sorunlu maddeler de çıkarılarak 13 maddelik bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin son hali Konya ili merkezde bulunan faklı türlerden 8 adet okulda toplamda 778 öğrenciye uygulanmış ancak bazı verilerin eksik cevaplanmış olması sebebiyle 561 öğrenciden alınan veriler değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS ve AMOS programlarıyla değerlendirilmiştir. Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi sonucu iki faktör elde edilmiş ve elde edilen bu yapı AMOS programında doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Mükemmel uyum indeks değerleri elde edilerek yapı geçerliği sağlanmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa içtutarlık kat sayısı .74 olarak hesaplanmıştır. Bu değer `düşüncenin esasları üzerine yoğunlaşma` alt boyutu için .63, `düşüncenin standartları üzerine yoğunlaşma` alt boyutu için .61 olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda Sokratik Sorgulama beceri ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği sağlanmıştır. This study was conducted to develop a scale to measure the Socratic Questioning skills of 9-12. grade high school students. In accordance with this purpose, directed to the sub-dimensions of Socratic Questioning, an outline scale, including 22 items was developed. By getting replies from the experts about the scale, content validity of the scale was provided. Then with 5 students comprehensibility of the scale was checked. The outline of the scale was applied to a pilot group with 257 students and the problem items were eliminated. At last 13 itemed-scale was developed. The last form of the scale was applied to 778 students going on high schools in Konya. As some of the students did not complete to answer the scale, 561 students' scales were analyzed.The obtained data was analyzed with the SPSS and AMOS programs. By the exploratory factor analyses, two factored structure obtained and then this two factored structure analyzed by confirmatory factor analyses. The results showed that the structure has high fit index values. Cronbach Alpha value of the scale was calculated as .74. This rate was calculated .63 for the first subscale and .61 for the second subscale. At the end of the study validity and reliability of the Socratic Questioning Skill Scale were provided.
Collections