Coğrafya öğretiminde coğrafi sorgulama becerisinin öğrenci başarısına, tutum ve kalıcılığa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; coğrafya öğretiminde coğrafi sorgulama becerisine dayalı öğretim etkinliklerinin; öğrencilerin akademik başarıları, coğrafya dersine yönelik tutumları ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisini incelemektir.Ön test – son test kontrol gruplu deneysel desen modelinin kullanıldığı araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılı birinci yarıyılında Aksaray Ahmet Cevdet Paşa Sosyal Bilimler Lisesi 9. sınıf öğrencilerinden seçilen bir deney (30 öğrenci) ve bir kontrol (30 öğrenci) grubu üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanması için araştırmacı tarafından geliştirilen `Akademik Başarı Testi` ve Demirkaya (2003) tarafından geliştirilen likert türü `Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Deneysel çalışmalar yedi hafta devam etmiştir. Deneysel çalışma süresince dersler deney grubunda coğrafi sorgulama becerisine dayalı öğretim etkinlikleriyle yürütülmüş, kontrol grubunda ise programda önerilen etkinlikleriyle yürütülmüştür. Veri toplama araçları, deney ve kontrol grubuna uygulama öncesinde ve sonrasında ön test – son test olarak uygulanmıştır.Ayrıca, öğrenmenin kalıcılığını belirlemek için deneysel uygulamalardan beş hafta sonra akademik başarı testi ve tutum ölçeği her iki gruba da tekrar uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 15.00 programı ile frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri ile bağımsız gruplar için t-testi, bağımlı gruplar için t-testi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma bulgularına göre deneysel uygulama sonrasında, coğrafya öğretiminin coğrafi sorgulama becerisine dayalı öğretim etkinlikleriyle gerçekleştirdiği deney grubu öğrencileri ile programda önerilen öğretim etkinlikleriyle gerçekleştirildiği kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı puanları ve akademik başarı kalıcılık testi puanları açısından deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik tutum puanları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre; coğrafi sorgulama becerisine dayalı öğretim etkinliklerinin coğrafya öğretiminde öğrencilerin akademik başarılarını ve başarının kalıcılığını olumlu yönde etkilediği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Coğrafi Sorgulama Becerisi, Coğrafya Öğretimi, AkademikBaĢarı, Tutum, Kalıcılık The purpose of this research is the effects of geographic questioning skill educational activites on students academic achievements, their attitudes towards geography lesson and retention of learning in geography education.The research which used the experimental design model with pre-test and post-test control group was carried out on an experimental group ( 30 students ) and a control group (30 students) selected from 9th grade students of Ahmet Cevdet Paşa Social Sciences High School, Aksaray, in the first semester of 2013-2014 academic year. To collect the research data, `Academic Achievement Test` developed by theresearcher himself and likert – type `Geography Lesson Attitude Scale` by Demirkaya (2003) were used.Experimental studies continued for seven weeks. During the experimental study, the lessons in experimental group were conducted with teaching activities based of geographic questioning skill, on the other hand, the lessons are continued the teaching activities proposed in the program with the control group. Data collection tools were applied to experimental and control groups as pre-test and post-test before and after the application. After five weeks of experimental applications, the academic achievement test and attitude test was applied again to both groups in order to determine the retention of learning as well. The data obtained in this study were analyzed with the program SPSS 15.00 by using the values of frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and techniques of t-test for independent and dependant groups. According to the research findings, after experimental application, a significant difference between the experimental group students who were taught with geographic questioning skill based teaching activities in geography lessons and the controlled group students who were taught with the teaching activities proposed in the program was found in favor of the experimental group students in terms of the academic achievement scores and academic achievement retention test scores. However, a statistically significant difference between the experimental and control group students scores based on their attitude towards geography lesson could not be identified. That the experimental group and control group students academic achievements, their attitude towards geography lessons and academic achievement and retention test scores differ according to gender variable was not identified as well.The outcomes of the research indicate that the teaching activities based on geographic questioning skill have a positive effect on students' academic success and the retention of success in geography education.
Collections