Farklı merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekanın incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı farklı merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekayı incelemek ve depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekanın cinsiyet değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın bağımsız değişkenleri cinsiyet ve merhamet iken bağımlı değişkenler depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekadır.Araştırmanın çalışma evreni Selçuk Üniversitesi ile Necmettin Erbakan Üniversitesi'nin öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi'nin Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi; Selçuk Üniversitesi'nin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Hukuk Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesinin çeşitli bölümlerinde öğrenim görmekte olan 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri arasından tesadüfi örnekleme yoluyla seçilmiştir. Araştırma örneklemi 322'sı kız, 254'ü erkek olmak üzere toplam 576 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada; depresyon, anksiyete ve stres puanlarını belirlemek amacıyla `Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği (DASÖ)` (Akın ve Çetin,2007) , duygusal zeka puanlarını belirlemek için `Duygusal Zeka Özelliği Ölçeği-Kısa Formu`(Deniz, Özer ve Işık, 2013), merhamet puanlarını belirlemek için araştırmacı tarafından Türkçe uyarlaması yapılmış olan `Merhamet Ölçeği` kullanılmıştır. Depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zeka puan ortalamalarının cinsiyet değişkenine göre grupların ortalamaları arasındaki farkın önem kontrolü t testi ile yapılmıştır. Depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zeka puan ortalamalarının öğrencilerin merhamet düzeylerine göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığı tek yönlü varyans analizi ile test edilmiş, farklılaşma gözlenen durumlarda farklılaşmanın kaynağının belirlenmesi için ileri analiz olarak Tukey testi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre kız öğrencilerin depresyon, anksiyete stres ve duygusal zeka puan ortalamaları erkek öğrencilerinkinden daha yüksektir. Düşük ve orta düzeyde merhamet düzeyine sahip olan öğrencilerin depresyon puan ortalamaları yüksek merhamet düzeyine sahip olan öğrencilerinkinden daha yüksektir. Farklı (düşük, orta, yüksek) merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinin anksiyete ve stres düzeyleri arasında anlamlı derecede farklılaşma olmadığı bulunmuştur. Düşük ve orta merhamet düzeyine sahip olan öğrencilerin toplam duygusal zeka puan ortalamaları yüksek merhamet düzeyine sahip olan öğrencilerin duygusal zeka puan ortalamalarından daha düşüktür. The purpose of this study is to determine the level of depression, anxiety, stress and emotional intelligence on the university students who have different level of compassion (low, medium, high) and if their level of depression, anxiety, stress and emotional intelligence differentiate with respect to gender.The scope of this study was comprised of the undergraduate student from different faculties of Selçuk University and Necmettin Erbakan University. The sample set of the research was composed of students from different faculties (Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Theology, Faculty of Engineering and Arcitecture, Faculty of Law, Faculty of Literature and Science). Participants of the research were 1st and 4th grades university students from different faculties of Selçuk and Necmettin Erbakan University chosen by random cluster sampling method. Participants were made up of totally 576 students of which 322 were females and 254 males.In order to determine the depression anxiety stress scores of the students, Depression Anxiety Stress Scale (Akın & Çetin, 2007), for emotional intelligence scores Emotional Intelligence Scale (Deniz, Özer, & Işık, 2013), for compassion scores Compassion Scale, Turkish adaptation made by the researcher. The signification control of differentiation between the mean scores of the depression, anxiety, stress, emotional intelligence and gender was made by t test. One way anova was employed in order to determine if depression anxiety stress emotional intelligence mean scores differantiate with respect to compassion levels, Tukey test was used as further analysis to determine the source of differantiation.According to the findings of the research, depression, anxiety and stress levels of the female students are higher than that of male students. The students with low and medium compassion levels have more depression, anxiety and stress levels than the students with high compassion. It has been found that there is no significant differentiation between the levels of anxiety and stress on the students with different level of compassion (low, medium, high). The students with low and medium compassion levels have less emotional intelligence levels than the students with high compassion.
Collections