Ortaokullarda fen ve teknoloji ders ve çalışma kitaplarında kullanılan ölçme değerlendirme tekniklerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ortaokullarda okutulan 5, 6, 7 ve 8. sınıf Fen ve Teknoloji ders ve çalışma kitaplarındaki ölçme değerlendirme tekniklerinden hangi tekniğin ne sıklıkla kullanıldığını ve kullanılan tekniklerin doğru hazırlanıp hazırlanmadığını incelemektir. Çalışmada nitel veri toplama yöntemlerinden biri olan doküman incelemesine başvurulmuştur. Bu amaçla ölçme değerlendirme teknikleri kullanılma sıklığı bakımından incelenmiş ve bu tekniklerden olan Yapılandırılmış Grid (YG), Tanılayıcı Dallanmış Ağaç (TDA), Kavram Haritası (KH) tekniklerinin sahip olması gereken özellikleri taşıyıp taşımadığı tespit edilmiştir. Bunun için Taşdere (2010) tarafından geliştirilmiş ölçekler kullanılmıştır. Elde edilen veriler tartışılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı bünyesinde görevlendirilen kurum ve kişilerce hazırlanan ortaokullarda okutulan Fen ve Teknoloji ders kitapları oluşturmaktadır.Bu çalışmada, programda adı geçen ölçme tekniklerinin 5, 6, 7 ve 8. sınıf Fen ve Teknoloji ders kitaplarında her ünitede toplamda kaç kez kullanıldığı sayılmış ve sonuçlar tablolaştırılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre yeni Fen ve Teknoloji Öğretim Programında yer alan ve uygulanması tavsiye edilen bazı tekniklere (gözlem, görüşme, portfolyo, drama, akran değerlendirme) ders kitaplarında hiç yer verilmediği, bazılarına (kelime ilişkilendirme testi, proje, performans değerlendirme, portfolyo, yazılı rapor) ise çok az yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. YG, TDA ve KH'na ilişkin yapılan incelemeler sonucunda, bu tekniklerin sahip olması gereken bazı teknik özellikleri (testin başında uygun yönerge, puanlama sürecine ilişkin bilgi v.b.) içermediği ya da kısmen barındırdığı, bazılarına ise (ifadelerin net ve anlaşılır olması, verilen bilgilerin bir bütüne ait konu alanını yansıtması v.b.) sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçlar ışığında araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Fen ve Teknoloji Öğretim Programı, Fen ve Teknoloji Ders Kitapları, Ölçme ve Değerlendirme The main objective of the research is to investigate frequency of the measurements and evaluations techniques in science and technology coursebook and workbook for 5,6,7 and 8th grades in secondary school and whether techniques used are true or not . It is applied to document analysis which is one of the data collection methods. For his purpose, relevant techniques are analyzed in terms of using frequency and İt is determined whether some techniques such as Concept Map,Structured Grid Tests, Diognastic Tree have necessary characteristics. Datas obtained are interpreted by arguing. Science and technology coursebooks for secondary school which are prepared by relevant persons in head council of educational and morality by The ministry of national education compose research sample. In order to answer first search question , measurement techniques mentioned in programme are evaluated on units basis and results are tabulated.On second research question, some techniques used in coursebook (Concept Map,Structured Grid Tests, Diognastic Tree) are analyzed one by one according to necessary characteristics and it is determined whether techniques have these characteristics. So scales developed by Taşdere (2010) are used.According to findings obtained in search, coursebook doesn't include some necessary techniques taken part in new curriculum of science and techology ( observation, interview, portfolio, drama, peer assessment) but it concludes that techniques such as project,performance assessment, portfolio,report are included little in coursebook. As a result of searches about Concept Map,Structured Grid Tests, Diognastic Tree,it is conluded that these techniques don't feature or feature partly suitable instructions and necessary information about scoring while they have got net and clear expressions and taking up in detail. In accordance with results obtained, some suggestions are made to researchers.Key Words: Curriculum of science and technology, Measurements and evaluations, Science and technology coursebooks.
Collections