Programlama becerisi öz yeterliğinin problem çözme ve sorgulama becerileri bağlamında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz eğitim politikası, 21. yüzyıl öğrencisini problem çözebilen, sorgulayan, eleştiren, karar verebilen bir birey olarak yetiştirilmesini amaçlamaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı'nın benimsemiş olduğu yapılandırmacı yaklaşım öğretmene sınıf içerisinde bilgi verici olarak değil, bilgiye yönlendirici bir rol vermiştir. Burada ise `öğrencilerin kazanması gereken özelliklerde öğrencilere rehberlik edici rol üstlenen öğretmenler ne kadar yetkindir?` sorusu akıllara gelmektedir. Bilişim Teknolojileri öğretmen adaylarının alıyor oldukları programlama eğitimi yapısı gereği farklı alternatifler arama, problem çözme, algoritmalar ile adım adım ilerleme, eleştirme ve sorgulama gibi beceriler kazanmaktadır. Bu noktada öğrencilerin kazanması gereken özelliklerde Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin ne kadar yetkin olduğu ve programlamaya ilişkin öz yeterlik düzeylerinin bu özelliklerdeki katkıları araştırma konusudur.Bu araştırmanın amacı, bilişim teknolojileri öğretmeni adaylarının programlamaya ilişkin öz yeterliklerinin problem çözme ve sorgulama becerileri bağlamında incelemektir.Bu amaçla verilere ulaşmak için `Programlama Becerisi Öz Yeterliğinin Problem Çözme ve Sorgulama Becerileri Bağlamında Belirlenmesi` veri toplama aracı ile ve 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Türkiye'de bulunan sekiz üniversitenin Eğitim Fakülteleri Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümlerinde öğrenim gören 707 öğrenciden nicel veriler elde edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin programlamaya ilişkin öz yeterliklerinin orta düzeyde olduğu, sorgulama becerilerine sahip olduğu ve problem çözme becerilerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte programlamaya ilişkin öz yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerileri arasında anlamlı bir farklılık elde edilemezken, programlamaya ilişkin öz yeterlik düzeyleri ile sorgulama becerileri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bunun yanında 4. sınıf öğretmen adaylarının 1. sınıflara göre, meslek lisesinden mezun olan öğrencilerin diğer bölüm ve lise türlerinden mezun olan öğrencilere göre, erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre, bölümünü bilinçli tercih edenlerin bilinçsiz tercih edenlere göre daha yüksek programlama becerileri açısından bir öz yeterliğe sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca yabancı dil düzeyleri arttıkça programlamaya ilişkin öz yeterlikleri de artmaktadır.Anahtar Kelimeler: Programlama, problem çözme, sorgulama, BT, BÖTE. Today's education policy aims to educate the students of 21. century as an individual who can questioning, criticizing, solving problems, and making decisions. By the constructivist approach adopted by the Ministry of Education, teachers do not give information in class; teachers direct to information. The question of `How teachers are competent to guide students to achive the gains?` comes to mind here. With the programming education the Information Technologies teacher candidates gain skills such as searching different alternatives, problem solving, step by step progress through algorithms, critical thinking and questioning. At this point, the subject of the research is how information technologies teachers are competent in acquiring properties to be earned by students and contributions of self-efficacy levels for these properties. The purpose of this research is to investigate the self-efficacy for programing of Information Technologies teacher candidates' in the context of problem solving and inquiry skills. `Determination of Programming Skills Self-Efficacy in the Context of Problem Solving and Inquiry Skills` questionnaire with achieve the data. Quantitative data were obtained from 707 students in Turkey in which eight university's Department of Computer Education and Instructional Technology Education. As a result of the research, students' self efficacy for programing is moderate level, they have questioning skills and they have high levels of problem solving. However, there were not a significant difference between the self efficacy for programing and problem solving skills. A significant difference between self efficacy for programing level and questioning skills were found. Nevertheless it was found that, 4th grade teacher candidates according to class 1, students who graduate from vocational schools comparig to other high schools, male students than female students, those who prefer the department consciously than others have a higher self-efficacy. In addition, foreign language levels is increasing with self-efficacy levels for programming. Key words: Programming, problem solving, inquiry, ICT, CEIT.
Collections