Biyoloji eğitimi anabilim dalına yeni kayıt yaptıran öğrencilerin difüzyon ve ozmos kavramları ile ilgili temel bilgilerinin ve kavram yanılgılarının saptanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Difüzyon, ozmos ve çözeltilerde partikül hareketleri biyoloji derslerinde hücresel faaliyetlerin anlaşılabilmesi için önemli bir konuma sahiptir. Bu nedenle biyoloji eğitiminde bu kavramların öğrenciler tarafından öğrenilmesi ve anlaşılır olması gereklidir. Difüzyon ve ozmos kavramlarının öğrenilmesinde öğrencilerde kavram yanılgılarına sıkça rastlandığı bilinen bir gerçektir. Difüzyon ve ozmosun hücresel faaliyetler için yaşamsal öneme sahip olması araştırma konusunun önemini artırmaktadır. Bu çalışmada açık uçlu sorulardan oluşan bir anket öğrencilere öncelikli olarak uygulamış olup, öğrencilerin difüzyon, ozmos, çözeltide partiküllerin rast gele hareketi ve yarı geçirgen hücre zarından madde geçişi ile ilgili cevaplarının doğruluk derecesi Hasan ve ark. (1999) tarafından geliştirilen bir Cevap Doğruluk İndeksi (CDİ) ile değerlendirilmiştir. Buna göre öğrencilerin CDİ değerleri > 3' bulunmuştur ( 5 ve 8. Sorular hariç). Sonuç olarak, öğrencilerde rastlanan kavram yanılgılarının giderilmesi için öğrencilerin yetersiz olduğu kavramlarda yapılandırıcı bir yaklaşımla öğrencilerin deneysel süreçlere katılımlarının sağlanması, sonuçların analiz edilme sürecinde aktif olarak yer almaları sağlanmalıdır. Elde edilen sonuçların sınıf ortamında tartışılması kavramlarla ilgili kavram yanılgılarının en aza indirilmesine olanak sağlayabilir. Öğretmenin kavramsal bağlantıların kurulmasına yardımcı olması, öğrenci tartışmalarını ve kavramsal ilişkileri yönlendirmesi difüzyon, ozmosla ilgili temel kavramların öğrenilmesine katkıda bulunabilirAnahtar kelimeler: Difüzyon, derişim, hücre zarı, partiküllerin rast gele hareketi The concepts of diffusion, osmosis and random nature of matter are very common in science instruction, and understanding these concepts is an important precursor to instruction in biology education. It appears that misconceptions may play a larger role students learn diffusion and osmosis concepts. Because of its importance of diffusion and osmosis, it may be beneficial to investigate misconceptions of high school students. A validated diagnostic test designed to assess understanding of diffusion and osmosis concepts. The test was multi choice that students chose their answers according to their basic knowledge about their basic knowledge about diffusion, osmosis, random nature of matters and the function of semi-permeable cell membranes. The answers of students assessed and scored according to previously developed a measuring scale Hasan et al. (1999). The scale CDI has been found mostly >3 (except questions 5 & 8).As a result, it is possible suggest that students should actively engaged in constructing knowledge. Students should encourage discussing findings in groups and with the class. The teacher acts as a facilitator via making connections between concepts. Students may debate and argue relationships between concepts and their content this may provide paying their attention experiences with the concepts.Keywords: Diffusion, concentration, cell membrane, random nature of matter
Collections