Özel eğitim okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunların incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkemizde özel eğitim organizasyonunda hala bazı ciddi sorunlar yaşanmaktadır. Bu araştırmanın amacı ülkemizde özel eğitim okul yöneticilerinin karşılaştığı sorunların incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda il milli eğitim müdürlüklerinin izni dahilinde İstanbul ve Konya illerinde bulunan özel eğitim okullarında görev yapmakta olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 28 yönetici ile görüşülerek bilgi toplanmıştır. İstanbul ve Konya illerinin örneklem seçilmesinin sebebi özel eğitim alanında değişik özelliklere sahip olan çevrelerin araştırma kapsamına dahil edilebilmesidir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanan araştırma verileri içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları ülkemizdeki özel eğitim okul yöneticilerinin yönetsel, bürokratik ve eğitim politikaları alanlarında sorunlarla karşılaştığını; yöneticilerin bu sorunların bir kısmı ile başa çıkabildiğini, bir kısmını çözmek için merkezi yönetim boyutunda kapsamlı desteğe ihtiyaç duyduğunu göstermektedir. Araştırma sürecinde özel eğitim alanında asgari standartların sağlanması bakımından; personel sayısının ve niteliğinin, okulların fiziksel şartlarının ve kapasitelerinin, özel eğitim alanına özgü materyallerin, müfredat ve kaynak kitapların içeriklerinin ve en önemlisi devlet tarafından sağlanmakta olan ödeneklerin yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buna ek olarak, bürokratik sürecin hızlı ve etkin işlemediği, özel eğitime muhtaç çocuk sahibi ailelerin genelinin çocuklarının eğitimine kayıtsız kaldığı ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: özel eğitim okulları, özel eğitim okul yöneticileri, özel eğitim problemleri, yarı-yapılandırılmış görüşme, içerik analizi yöntemi, nitel araştırma yöntemi. Some serious problems in special education organisation are still continuing in some way in our country. The aim of this study is to analyze the problems faced by special education school headteachers. For this purpose, information was collected from 28 headteachers, work in special education schools in Istanbul and Konya, in the voluntary participate within Provincial National Education Directorate permissions. The aim of choosing İstanbul and Konya cities is to intend to be envolved different social environments to the research process. The research data, collected with semi-structured interviews of qualitative research methods, were analyzed using content analysis method.The research findings estimate that the special education headteachers encounter problems about administrative, bureaucratic, and in the fields of education policies in our country. While managers can deal with some of these problems, require comprehensive support of the central government support to solve some of them. It is reached the conclusion that the quantity and qualifications of staff, education materials and physical conditions of schools, curriculum and textbooks, and the most important one, allowances which are provided by the state are insufficient in terms of ensuring minimum standards in special education organisation in our country. In addition, it is stated that there is insufficiency in the bureaucratic process and the most of families of the special needs children are indifferent to the educational process.Key words: special education schools, special education headteachers, special education problems, semi-structered interview, content analyses method, qualitative research method.
Collections