Matematiksel modelleme etkinliklerinin ilkokul 4. sınıfta sayılar öğrenme alanına ilişkin zorluk algısı ve başarıya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin sayılar öğrenme alanına ilişkin zor olarak algıladıkları konularda matematiksel modelleme etkinliklerinin zorluk algısı ve başarıya etkisini incelemektir.Araştırma nicel araştırma yöntemleriyle iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşama, 2013 - 2014 Eğitim - Öğretim Yılı'nın ikinci yarıyılında Konya İli Selçuklu İlçesi Eşrefoğlu İlkokulu ve Mustafa Bülbül Ortaokulu'nda bulunan toplam 207 öğrenci ile tarama modelinde yürütülmüştür. İkinci aşama ise yine aynı dönemde Eşrefoğlu İlkokulu'nda toplam 61 öğrencinin yer aldığı birbirine denk iki sınıf ile ön test-son test kontrol gruplu deneme modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın birinci aşamasında, sayılar öğrenme alanına ilişkin zor olarak algılanan konuların tespitinde 'Sayılar Öğrenme Alanı Başarı ve Zorluk Ölçeği (SABZÖ) Form A ve Form B' kullanılmış, uygulama 4 ders saatinde tamamlanmış ve elde edilen veriler, Durmuş (2004a)' un araştırmasında kullandığı zorluk algısı indeksi formülü ve aritmetik ortalamalar ile çözümlenmiştir. İkinci aşamada, zor olarak algılanan konularda (çarpma işlemi, bölme işlemi ve kesirler) matematiksel modelleme etkinlikleri ile müfredatta yer alan problem çözme etkinliklerinin zorluk algısı ve başarıya etkisi karşılaştırılmıştır. Bu amaçla matematiksel modelleme etkinliklerinin uygulandığı sınıf deney grubu, problem çözme etkinliklerinin uygulandığı sınıf kontrol grubu olarak atanmıştır. Deneysel uygulama dokuz hafta (27 ders saati) boyunca sürdürülmüş, bu süre içinde öğrencilerin 9 matematiksel modelleme etkinliğiyle çalışması sağlanmıştır. Deneysel uygulamada SABZÖ Form A ve Form B, öğrencilere ön test ve son test olarak uygulanmış, elde edilen verilerin çözümlenmesinde bağımsız örneklem t-testi ve ilişkili örneklemler t- testi kullanılmıştır. Araştırmanın alt problemlerine ilişkin elde edilen verilerin analizi sonucunda; birinci aşamada, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin sayılar öğrenme alanı konuları içinde `çarpma işlemi, bölme işlemi ve kesirler` konularını daha zor olarak algıladıkları, konulara ilişkin boyutların işlem bilgisi ve kavram-işlem ilişkisi boyutlarında daha çok zorlandıkları tespit edilmiştir. İkinci aşamada ise, matematiksel modelleme etkinliklerinin, geleneksel problem çözme etkinliklerine göre konuların işlem bilgisi ve kavram- işlem ilişkisi boyutlarında daha etkili olduğu, matematiğe karşı olumlu tutum geliştirdiği, kavram-işlem ilişkisini kurmada gerekli üst bilişsel becerilere katkıda bulunduğu tespit edilmiştir. The purpose of this study is to investigate the effect of mathematical modelling activities on difficulty perception and success which were perceived difficult related numbers domain subjects of primary school 4th class students. Research was performed in two phases with quantitative research method. First phase was performed with total 207 students by scanning method in Mustafa Bülbül Secondary School and Eşrefoğlu Primary School located Konya Province Selçuklu district in second half of 2013-2014 education period. Second phase was carried out in the same period in Eşrefoğlu Primary School with two classes which are equal each other by total 61 students in pretest – posttest control grouped sampling model. `Numbers Domain Difficulty Perception and Success Scale (SABZÖ) Form A and Form B were used, in determination of subjects perceived difficult concerning numbers domain in the first phase of research and application was completed in 4 hours and obtained data were analyzed with difficulty perception index formula which Durmuş (2004a) used on study and arithmetic mean. In the second phase, difficulty perception of problem solving activities included in curriculum with mathematical modeling activities in subjects perceived difficult (multiplication, dividing and fractions) and their success effect was compared. For this purpose, the class where mathematical modeling activities were implemented was assigned as experimental group and class where problem solving activities were implemented was assigned as control group. Experimental implementation was sustained during 9 weeks (27 hours) and students were provided to study with 9 mathematical modeling activities during this period. In experimental application SABZÖ Form A and Form B were implemented as pretest – posttest and independent sample t-test and paired sample t-test were used in analyze of data obtained from research. In consequence of analyze of data obtained concerning sub problems of research; it was determined, in first phase primary school 4th class students perceived `multiplying, dividing and fractions` subjects among numbers domain more difficult and had more difficulties in procedural knowledge and relation between conceptual and procedural knowledge dimensions. In second phase, it was determined; mathematical modeling activities are more effective on procedural knowledge and relation between conceptual and procedural knowledge dimension according to traditional problem solving activities, developed positive attitude against mathematics and contributed for requested metacognitive abilities on establishment of relation between conceptual and procedural knowledge.
Collections