İlkokullardaki kaynaştırma uygulamalarının niteliğinin arttırılmasıyla ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kaynaştırma, özel eğitime ihtiyacı olan öğrencinin genel eğitim okullarında normal gelişim gösteren akranlarıyla birlikte, gerektiğinde kendisine ve sınıf öğretmenine destek hizmetler sağlamak koşuluyla eğitim almasıdır. Kaynaştırma eğitimi nitelikli bir biçimde uygulanmadığı durumlarda öğretmenler, öğrenciler ve aileler çeşitli sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Nitelikli kaynaştırma uygulamaları ile problemlerin çözümlenerek kaynaştırma eğitimi daha nitelikli duruma gelebilmektedir. Ancak ülkemizde kaynaştırmanın niteliği ile ilgili araştırmalar sınırlıdır. Bu yüzden kaynaştırma eğitiminin niteliğinin arttırılmasıyla ilgili bir araştırmaya gereksinim vardır. Kaynaştırma eğitimine genellikle ilkokul yıllarında temel atıldığından bu yıllar öğrencilerin akademik ve sosyal becerilerinin gelişimi açısından oldukça önem taşımaktadır. Dolayısıyla, bu çalışmada ilkokullardaki kaynaştırma uygulamalarının niteliğinin arttırılmasının öğretmen görüşleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır.Bu çalışmada veriler Nitel Araştırma Yöntemlerinden `Yarı Yapılandırılmış Görüşme Yöntemi` ile Konya İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokullarda görev yapan ve görüşmeyi kabul eden 30 sınıf öğretmeninin görüşleri alınarak toplanmıştır. Veriler teknolojik kayıttan yazılı formlara `transkriptlere` dönüştürüldükten sonra`Betimsel Analiz Yöntemi` ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucu aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir.1. Sınıf öğretmenlerinin BEP hazırlarken çocuğun durumunu daha ayrıntılı göz önüne alarak öğrencilerin akademik başarı yönünden bulunduğu durumdan daha ileriye götürülmesi amaçlanmalıdır.2. Bu araştırma bulgularından bir diğeri ise, BEP uygulama sürecinde kaynaştırmanın niteliğinin arttırılabilmesi için sınıfların kalabalık olmaması ve özel gereksinimli öğrenciler için öğretmenlerin yeterince zaman ayırması gerektiği sonucu tespit edilmiştir. 3. BEP'in değerlendirilmesi sürecinde çocuğun durumunun ayrıntılı biçimde değerlendirilip ne kadar ilerleme kaydettiğini tam olarak gözleyebilmek ve bu gözlem sonuçlarının somut hale getirilmesi kaynaştırma eğitiminin niteliğini yükseltebileceği sonucu bulunmuştur. 4. Sınıf veya branş öğretmenlerinin ve öğrencilerin gereksinim duydukları kaynakların, araç ve gereçlerin yeterince sağlanması kaynaştırma eğitiminin niteliğini arttırabilecektir.5.Kaynaştırma eğitiminin niteliğinin arttırılması için normal gelişim gösteren öğrencilerin, genel eğitimde görevli öğretmenlerin ve yöneticilerin özel gereksinimli öğrencilere karşı olumlu tutum içinde olmaları, ilgi göstermeleri ve kabullenmeleri gerekir.6.Kaynaştırma eğitiminin niteliğinin arttırılması için sınıf öğretmenlerinin çalıştığı okullardaki yöneticiler de dâhil olmak üzere öğretmenlerin diğer kurumlarla etkin işbirliği içerisinde olması gerektiği ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Kaynaştırma eğitimi, kaynaştırma öğrencisi, sınıf öğretmeni, özel eğitim, özel eğitime muhtaç çocuklar, nitelikli kaynaştırma, kaynaştırmada niteliğin arttırılması. Inclusion is that a student who needs special education receives education together with her/his peers in schools providing general education providing that support services shall be supplied to her/him and her/his class teacher. If inclusive education is not practiced qualitatively, teachers, students and families will encounter variety problems. If problems are solved via qualified inclusive implementations, inclusive education becomes more qualified. However studies in our country regarding quality of inclusion are restricted. Therefore, there is a need for a study regarding enchaining quality of inclusion. Since foundation of inclusive education is laid generally in primary school years, these years are so important for academic and social development of students. Hence, in this study, examination of enhancing quality of inclusive implementations in primary schools were aimedin terms of teachers' views.In this study, the data were collected by taking 30 class teachers' views, who work in primary schools connected Konya Province Directorate of National Education and accept the interviews, by means of `Semi-Structured Interview Method` which is one of Qualitative Research Method. After the data were transformed from technological forms into written forms, they were analyzed via `Descriptive Analysis Method`. Following results were gained as a result of the data analysis.1. Advancement of students in terms of academic achievement was aimed by taking into consideration of status of student by class teacher while Individualized Education Program is being prepared.2. Another finding of this study was determined as a result of that classes must not be crowded in to be able to enhance quality of inclusive during Individualized Education Program implementation process and students must allocateadequate time for inclusive students with special needs.3. To evaluate status of student in detail during evaluation of Individualized Education Program and to observecompletely how much he/she advanced and to make results of these observation tangible were founded as a result of that inclusive education can be improved.4. Sufficiently supplying of resources, tools and materials, which class or branch teachers and students need, can enhance quality of inclusive education.5. In order to enhance quality of inclusive education, students who are not disabled, teachers and administrators who are in charge in general education must assume a positive attitude against inclusive students with special need and must show an interest and must accept them.6. It is revealed that in order to enhance quality of inclusive education, teachers must effectively cooperate with other institutions, including administrators in schools where class teachers work.Key Words: Inclusive education, inclusive student, class student, special education, children needing for special education, qualified inclusive, enhancing quality of inclusion.
Collections