Yatılı bölge ortaokul öğrencilerinin okuma motivasyonlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaokulda öğrenim gören yatılı öğrencilerin okuma motivasyonlarını incelemektir. Araştırmada öğrencilerin içsel ve dışsal motivasyon düzeyleri belirlenmiştir. İçsel ve dışsal motivasyon düzeyleri cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmiştir. Ayrıca, okuma motivasyonu yüksek öğrencilerin motivasyon kaynakları öğrenci görüşlerine göre belirlenmeye çalışılmıştır. Aynı şekilde okuma motivasyonu düşük öğrencilerin, okuma motivasyonunu düşüren nedenler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın modeli tarama modelidir. Öğrencilerin motivasyon düzeyine ilişkin veriler, `Okuma Motivasyonu Ölçeği` ile 655 öğrenciden toplanmıştır. Ayrıca, öğrencilerin okuma motivasyonu kaynaklarını ve okuma motivasyonunu düşüren nedenleri belirlemek için görüşmeler yapılmıştır.Araştırmada aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır:1.Öğrencilerin hem içsel hem de dışsal okuma motivasyonları yüksektir.2.Hem içsel motivasyon hem de dışsal motivasyon boyutunda kızların ve erkeklerin puanları arasında kızların lehine anlamlı fark vardır.3.Hem içsel motivasyon hem de dışsal motivasyon puanları sınıf düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır.4.Okuma motivasyonu yüksek öğrenciler motivasyon kaynakları olarak, ilk sıralarda aile ile ilgili faktörleri göstermiştir.5.Okuma motivasyonunu düşüren neden olarak `anlamı bilinmeyen kelimeler olması` ilk sırada yer almaktadır. Bunu sırayla, kitapların konularının ilgi çekmemesi, kitap okumanın ilgi çekmemesi ve kitap okumanın sıkıcı olması izlemektedir.Anahtar Kelimeler: Okuma, okuma motivasyonu, içsel motivasyon, dışsal motivasyon, yatılı öğrenciler. The aim of this study is to analyze the reading motivations of the boarding school students who study at secondary school. In the study, the intrinsic and extrinsic motivation levels of the students were determined. The levels of intrinsic and extrinsic motivation were analyzed in terms of the variants of gender and grades. Moreover, the motivation resources of the students with higher reading motivation levels were tried to be determined according to the students' opinions. Similarly, the causes which decrease the reading motivation levels of the students with lower reading motivation were tried to be detected. The survey model was employed in the study. The data related to the motivation levels of the students were collected from 655 students through `Reading Motivation Scale`. Moreover, in order to determine the resources of the student motivation and the causes which decrease the reading motivation, the interviews were conducted and following conclusions were obtained in accordance with the obtained data. Following findings were obtained in the study: 1.The students have both high intrinsic and extrinsic reading motivation levels. 2.In terms of both intrinsic and extrinsic reading motivation levels, there is a significant difference between female and male students on behalf of the girls.3.The scores of both intrinsic and extrinsic motivation do not differ significantly according to their classroom levels.4.The students with high reading motivation levels indicated the factors related to the families as the primary cause. 5.Related to the reasons which decrease the reading motivation, `the existence of the unknown words` is at the top of the list. They are followed by the topics in the books which do not draw attention, reading books is not attractive and the boredom of reading books, respectively. Keywords: Reading, reading motivation, intrinsic motivation, extrinsic motivation, boarding school students.
Collections