Sınıf öğretmenlerinin zekâ alanlarının tercih ettikleri öğretim yöntem ve tekniklerine yansıması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin zekâ alanlarının tercih ettikleri öğretim yöntem ve tekniklerine yansımasını incelemektir. Bu amaçla, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yapılmıştır. Bu araştırmadaki durum derinlemesine incelenmiştir. Araştırma, Şanlıurfa ili Suruç ilçesinde, devlet okullarında görev yapmakta olan 30 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin zekâ alanlarını belirlemek amacıyla Saban (2002) tarafından geliştirilen `Eğitimciler İçin Çoklu Zekâ Alanları Envanteri` kullanılmıştır. Sınıf öğretmenleriyle, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeyle, sınıf öğretmenlerinin tercih ettikleri öğretim yöntem ve teknikleri ve çoklu zekâ alanlarıyla ilgili veriler elde edilmeye çalışılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Toplanan veriler belirlenen temalara göre yorumlanmış ve analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenlerinin en çok kullandığı yöntem ve teknikler; düz anlatım, soru-cevap ve dramadır. Sınıf öğretmenlerinin kullandığı öğretim yöntem ve tekniklerinde cinsiyet ve mesleki kıdemin belirleyici etkisi görülmemiştir. Sınıf öğretmenlerinde baskın zekâ alanı en çok mantıksal matematiksel zekâ alanında çıkmıştır. Sözel-dilsel zekâsı baskın öğretmen çıkmamıştır. Araştırmaya katılan 30 sınıf öğretmeninden 25'inde baskın ve gelişmiş zekâ alanlarının tercih ettiği öğretim yöntem ve tekniklerine yansıdığı ortaya çıkmıştır. Tercih ettiği yöntem ve tekniklerin baskın zekâ alanlarına yansımadığı belirlenen sınıf öğretmenlerinin, öğrencilerin öğrenme durumlarına ve konunun içeriğine dikkat ettiği tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin, lisans eğitimi öncesi ve sürecinde baskın zekâ alanları belirlenip diğer tüm zekâ alanlarında da kendilerini geliştirmeleri için imkânlar sağlanabilir. Anahtar Kelimeler: Çoklu zekâ kuramı, öğretim yöntem ve teknikleri, nitel araştırma The purpose of the research was to examine the reflection of the multiple intelligences on the teaching methods and techniques preferred by the primary teachers. For this purpose, a case study was conducted' one of the qualitative research designs. The case in this research was examined in depth. The research was carried out with 30 primary teachers working in the state schools of Suruç, Şanlıurfa. 'The Multiple Intelligence Areas Inventory for Educators' developed by Saban (2002) was used to determine the intelligence areas of teachers. The primary teachers were interviewed by using a semi-structed interview form preparedby the researcher. With the semi-structured interview, data about the teaching methods and techniques and multiple intelligence areas preferred by the primary teachers were tried to be obtained. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. The collected data were interpreted and analyzed according to the determined themes. According to the data obtained in the study; the most frequently used methods and techniques of primary teachers; were lecturing, question-answer and drama. In the teaching methods and techniques used by the primary teachers, the determining effect of gender and professional experime were not observed. The dominant intelligence field of primary school teachers was determined to be in the area of logical mathematical intelligence. None of the teachers' verbal-linguistic intelligence was dominant. It was revealed that 25 of the 30 primary teachers participating in the study were reflected on the teaching methods and techniques according to their dominant and advanced intelligence areas. Primary teachers who didn't reflect on their preferred methods and techniques as dominant intelligence areas; were determined that they pay attention to their students' learning situations and the content of the subject. During primary teachers' pre-undergraduate and undergraduate education period, the dominant areas of intelligence their could be identified of in all the other intellegence areas and opportunities could also provided for them to develop themselves.Key Words: : Multiple ıntelligences, teaching methods and techniques, qualitative research
Collections