11-15 yaş grubu kız ve erkeklerde el tercihinin motor beceri öğrenme ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
102 6. ÖZET Bu çalışmada, insanlardaki el tercihinin oluşum nedenlerini araştırmak amacıyla literatür taraması yapılmış tır. Araştırmacılar arasındaki farklı yaklaşım biçimleri, konunun henüz tartışma aşamasında olduğunu düşündürmektedir. 11-15 yaş grubu kız ve erkeklerden oluşan 1002 ortadereceli okul öğrencisine `Lateralizasyon Anketi` uygulanarak el tercih dağılımları tespit edilmiştir. El tercihi dağılımlarına göre 97 kız ve erkek denek seçilerek iki basit el motorbeceri testi uygulanmış, sonuçlar değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, deneklerin el tercihi dağılımları uluslararası literatürle uyum içerisindedir. Bazı solakların, eğitimdeki yazı öğretimi ve düzeneğinden kaynaklanan sorunlarının var olduğu düşünülmektedir. Uygulanan el motor beceri testlerinde, el tercihi grupları aralarında bir ilişki bulunamamıştır. Ancak spordaki kognitif özellikleri açısından el tercihi dağılımlarının önemi unutulmamalıdır. 103 7. SUMMARY `The connection of hand-preferences with learning of motor-skills by girls and boys of 11-15 age groups`. By this study a literature research is carried out to find out the reasons of the formation of hand-preferences by people. The approaches between the researcher let us think that this matter is at the discussion rank yet. A `Lateralization inquiry` is made by 1002 junior high school students consisting of girls and boys of 11-15 age groups and the dispersion of hand-preferences are determined. 97 girls and boys are choosen as subject of the experiment according the hand-preference dispersions, two simple motor-skills tests are carried out and the results are evaluated. As a result, the dispersion of hand-preferences by the subjects of the experiment is in accord with the internatio nal literature. We think that some left handed have problems caused by the writing-instructions and plans of the education. There was no connection to determine between the hand-preferences groups by which the motor-skills tests are carried out. But the importance of the hand-preference dispersions because of the cognitive characteristics by sport is^not to forget.
Collections