1900-1940 seneleri arasındaki ortaokul matematik ders kitaplarının günümüz matematik ders kitapları ile mukayesesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 1900 – 1940 seneleri arasındaki ortaokul matematik ders kitaplarının içerikleri, öğrenme-öğretme süreci ve yöntemleri gibi cihetlerinin günümüz ortaokul matematik ders kitaplarıyla mukayesesi neticesinde benzerlik ve farklılıklarını tespit etmektir. Kıyaslanan özellikler bakımından yaşanan değişimler tespit edilmiş ve farklılıklardan yola çıkılarak elde edilen bulgular, günümüz matematik eğitimindeki gelişmeler ışığında betimsel analizleri yapılarak yorumlanmıştır. Bu nitel araştırmada, tarihsel çalışmalarda sıklıkla kullanılan bir yöntem olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde içerik bakımından fazla bir değişikliğin olmadığı, en çok farklılığın konuların veriliş sıralamasında yaşandığı görülmüştür. Öğrenme – öğretme süreci bakımından tespit edilen farklılıkların (tetkik edilen dönem ders kitaplarında üçgen çizimleri konusunun öğretimi esnasında `kenar–kenar–açı` çizim kaidesinin verilmesi gibi), günümüz kaynaklarında yer almamasıyla oluşabilecek eksiklikler tespit edilmiştir. Kapsayıcı tarifler daha çok kabul görmesine rağmen; günümüz ders kitaplarında hariç tutan tanımlar tercih edilirken, 1900 – 1940 seneleri arasındaki ders kitaplarında ise kapsayıcı tanımlara ağırlık verildiği görülmüştür. Yine aynı dönemde toplama işlemi ve cebirsel ifadelerde çarpma işlemi gibi konularda kullanılan, doğal sayılarda çarpma işlemine benzer metotların, günümüz ders kitaplarında da yer alması öğretim stillerini dikkate alan bir öğretim yapılmasını sağlayacaktır. Ayrıca bir asırlık tecrübe neticesinde matematik eğitiminde gelinen noktanın tasvir edilmesiyle matematik eğitim tarihimizdeki sürekliliğin sağlanmasına katkıda bulunulmuştur. The purpose of this study is to determine the similarities and differences between the contents, learning-teaching process and methods in the secondary school mathematics textbooks which were used between 1900 and 1940 and today's middle school mathematics textbooks as a result of examining and comparing them. The changes in terms of comparable features are determined and the findings obtained from the differences are interpreted by making descriptive analyzes in the light of the developments in today's mathematics education. In this qualitative study, document analysis, which is a frequently used method in historical studies, is used. As a result of findings, it is observed that there was not much change in terms of content and the most difference is experienced in the order of presentation of the subjects. Deficiencys that may occur when the differences identified in terms of learning - teaching process (such as giving the rules of drawing the edge-edge-angle during the teaching of triangular drawings in the textbooks in the period examined) are not included in today's sources are determined. Although inclusive definitions are more accepted; Exclusive definitions are preferred in today 's textbooks, while it is seen that in textbooks between 1900 - 1940 the emphasis is on inclusive definitions. A variety of teaching styles will be provided by putting today's textbooks similar methods as the multiplication in natural numbers, which are used in addition and multiplication in algebraic expressions that was used in the same period. In addition, as a result of a century of experience, it has been contributed to the continuity of our history of mathematics education by describing the process reached.
Collections