İkinci dil eğitimi almayan tek dilli okul öncesi dönem çocukları ile iki dilli veya ikinci dil eğitimi alan okul öncesi dönem çocuklarının alıcı ve ifade edici dil gelişim düzeylerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; okul öncesi eğitim kurumuna devam etmekte olan, 36-76 ay grubu, ikinci dil eğitimi almayan tek dilli okul öncesi dönem çocukları ile iki dilli veya ikinci dil eğitimi alan okul öncesi dönem çocuklarının alıcı ve ifade edici dil puan ortalamaları anlamlı olarak farklılaşmakta mıdır? sorusuna yanıt aramaktır. Ayrıca araştırmada sosyodemografik değişkenlerin dil puanları üzerindeki yordayıcı etkisini belirlemek istenmiştir.Bu çalışma, nicel bir araştırmadır, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Çorum Sungurlu ve Antalya Manavgat ilçelerinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulu, özel anaokulu ve ilkokulların anasınıflarında eğitimlerine devam eden 36-76 ay grubu çocuklar oluşturmaktadır. Çalışma grubu ise, 36-76 ay grubu 311 çocuktan oluşmaktadır. Elde edilen bulgular:•İkinci dil eğitimi almayan tek dilli çocukların alıcı ve ifade edici dil puan ortalamaları iki dilli veya ikinci dil eğitimi alan çocuklarının alıcı ve ifade edici dil puan ortalamalarından istatiksel olarak anlamlı olmasa da yüksek çıkmıştır.•İkinci dil eğitimi almayan tek dilli çocuklarının alıcı dil gelişimini yaş pozitif ilişkili ve anlamlı olarak, ikiz olma durumu ise negatif ilişkili ve anlamlı olarak; ifade edici dil gelişimini yaş, baba eğitim düzeyi pozitif ilişkili ve anlamlı olarak açıklamaktadır. •İki dilli veya ikinci dil eğitimi alan çocuklarının alıcı dil gelişimini yaş, okula gelme süresi, anne eğitim düzeyi pozitif ilişkili ve anlamlı olarak, ikiz olma durumu ise negatif ilişkili ve anlamlı olarak, ifade edici dil gelişimini yaş, okula gelme süresi, anne eğitim düzeyi, okul türü pozitif ilişkili ve anlamlı olarak, ikiz olma durumu ile negatif ilişkili ve anlamlı olarak açıklamaktadır.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, ikinci dil eğitimi, iki dillilik, alıcı dil gelişimi, ifade edici dil gelişimi. The main purpose of this research is; Do the mean scores of the receiving and expressive language scores of the 36-76 month group, preschool children who are not attending the second language education and the bilingual or second language children attending preschool education institution differ significantly? is to search for answers. In addition, it was aimed to determine the predictive effect of sociodemographic variables on language scores.This study used a quantitative research relational screening model. The population of the study consists of 36-76 months old children who are continuing their education in kindergartens, private kindergartens and primary schools of the Ministry of Education located in Çorum Sungurlu and Manavgat districts of Antalya in 2018-2019 academic year. The study group consisted of 311 children aged 36-76 months.Findings:•Receptive and expressive language scores of monolingual children who did not receive second language education were higher than the mean scores of bilingual or second language children, although not statistically significant.•The monolingual children who did not receive second language education had a positive and significant correlation with the development of the recipient language, and the twin status was negatively correlated and significant; expressive language development is explained positively and significantly related to age, father education level.•Age, duration of schooling, maternal education level were positively correlated and significant, and status of twinning was negatively correlated and meaningful; school type is positively correlated and significant, and negatively correlated and significant.Key Words: Pre-School Education, Second Language Education, Bilingualism, Reseptive Language Development, Expressive Language Development
Collections