Yetişkin bireylerde dijital okuryazarlık ve sağlık okuryazarlığı arasındaki ilişki: Konya örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüz dünyası, iletişim kurarken kullandığımız yazı sembolleriyle birlikte binlercesembolik anlatımı da kapsamaktadır. Okuryazarlık kavramı yaşam boyu öğrenim `sürekli eğitim`bilincini oluşturma, bu bilinci geliştirme, daha etkin öğrenme için bireylerin yeni becerilerkazanmalarını sağlamaktır. Yetişkin bireylerde Dijital Okuryazarlık ve Sağlık Okuryazarlığı arasındailişkiyi araştırmak ve bulgulardan hareketle alana yeni katkılar sunmak amaçlanmıştır.Araştırmada nicel araştırma deseni kullanılmış olup, örneklem büyüklüğü 500 kişidenoluşmaktadır. Veri toplama formunda Ng (2012) tarafından geliştirilen, Hamutoğlu ve arkadaşları(2016) tarafından Türkçe'ye geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılan Dijital Okuryazarlık Ölçeği ileToçi ve arkadaşları (2013) tarafından geliştirilen, Aras ve Temel (2017) tarafından Türkçe'ye geçerlilikve güvenilirlik çalışması yapılan Sağlık Okuryazarlığı ölçeği kullanılmıştır.Araştırmaya katılan bireylerin %57,4'ü (287 kişi) erkek ve %42,6'sı (213 kişi) kadın olmaküzere toplamda 500 kişiden oluşmaktadır. Katılımcıların Sağlık Okuryazarlığı ölçeği ortalama puanıx̄=4,23 ve Dijital Okuryazarlık puanı ortalaması x̄= 3,78 olarak bulunmuştur. Yaş ile SağlıkOkuryazarlığı ölçeğinin Bilgiyi Anlama ve Değer Biçme alt boyutları arasında negatif yönde çok zayıfdüzeyde anlamlı bir ilişki; Dijital Okuryazarlık ölçeği ve alt boyutları arasında negatif yönde zayıfdüzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Sağlık Okuryazarlığı ölçeği ve alt boyutları ile DijitalOkuryazarlık ölçeği ve alt boyutları arasında yapılan Pearson Korelasyon analizine göre pozitif yöndezayıf düzeyde ilişki bulunmaktadır.Araştırmanın sonuçları incelendiğinde: Sağlık Okuryazarlığı seviyesi; cinsiyet, yaş, gelirdurumu ve öğrenim durumuna bağlı olarak değişmektedir. Dijital okuryazarlık seviyesi ise cinsiyet, yaş,medeni durum, gelir durumu, öğrenim durumu, yaşanılan bölge durumuna göre değişiklikgöstermektedir.Anahtar Kelimeler: Sağlık Okuryazarlığı, Dijital Okuryazarlık, Okuryazarlık Today's world, along with the symbols we use to communicate, includes thousands of symbolicnarratives. The concept of literacy is to ensure that individuals gain new skills for lifelong learning incicontinuous education öğrenme awareness, for the development of this awareness, and for more effectivelearning. The aim of this study was to investigate the relationship between digital literacy and healthliteracy in adult individuals and to make new contributions to the field.The quantitative research design was used in the study and the sample size was 500 people. Inthe data collection form, Hamutoğlu et al. (2016) used the Turkish version of the Digital Literacy Scale,which was validated for reliability and reliability, and the Health Literacy Scale, which was conductedby Aras and Temel (2017).Of the participants, 57.4% (287 people) were male and 42.6% (213 female) were female. Themean score of health literacy scale was x̄=4.23 and the average of digital literacy score was found asx̄=3.78. A very weakly significant relationship between age and health literacy scale knowledgecomprehension and appraisal sub-dimensions; There was a negative correlation between the digitalliteracy scale and its sub-dimensions. According to pearson correlation analysis made between healthliteracy scale and its sub-dimensions and digital literacy scale and sub-dimensions, there is a weakpositive relationship.When the results of the study were examined: health literacy level; It depends on gender, age,income level and educational status. The level of digital literacy varies according to gender, age, maritalstatus, income level, education level, area of residence.Keywords: Health Literacy, Digital Literacy, Literacy
Collections