Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine bakışı üzerine bir araştırma: Konya ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Değişip, gelişen koşullara ayak uydurmak isteyen ülkeler nitelikli insan gücü yetiştirebilmek adına öğrencilerin bilgi ve iletişim teknolojileri eğitimi almasına imkân tanımaktadır. Bu nedenle öğrencilerin bilgi teknolojilerine dair eğitimi asıl almaya başladıkları yer olan üniversitelerde BİT'e (Bilgi ve İletişim Teknolojileri) yönelik eğitimin niteliği oldukça önem arz etmektedir. Öğrencilerin de ilerleyen hayatlarında daha donanımlı ve etkin olabilmek için BİT'e yöneldiği görülmektedir. Bu çalışmanın amacı Konya Selçuk Üniversitesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde lisans öğrenimi gören 3. sınıf öğrencilerinin BİT'e yönelik tutumlarını ölçmek, hangi bilişim teknolojilerini kullandıklarını belirlemek, bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanım amaçlarının neler olduğunu araştırmak, öğrencilerin bölümlerine ve üniversitelerine göre aldıkları eğitimi ne derece yeterli bulduklarını ortaya koymaktır. Araştırmada bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili hem ülkemizdeki hem de yurt dışındaki çalışmalarla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Konya Selçuk Üniversitesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde lisans öğrenimi gören 353 öğrenci oluşturmaktadır. Verileri toplamada araştırmacının hazırladığı kişisel bilgi formu ve Günbatar (2014) tarafından geliştirilen Bilgi ve İletişim Teknolojileri Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde birbirinden bağımsız iki örneklem arasındaki ilişkiyi bulmak için t- testi (independent samples t test), tanımlayıcı istatistikler ve iki kategorik veri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için ki-kare testi, tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA) yapılmıştır. Değişkenlerin ilişki düzeylerini tespit etmek için ise Contingency Coefficient, Cramer's V değerleri incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Necmettin Erbakan Üniversitesi öğrencilerinin ve Selçuk Üniversitesi öğrencilerinin BİT'e karşı benzer tutuma sahip oldukları tespit edilmiştir. BİT tutum ölçeği toplam puanlarının cinsiyete, bölüme, mevcut BİT bilgilerinin iş hayatındaki yeterlik düzeyi gibi değişkenlere göre istatistiksel açıdan anlamlı bir şekilde farklılaştığı (p<0,05); yaş, medeni durum, yaşanılan yer, ekonomik düzey gibi değişkenlere göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı (p>0,05) saptanmıştır. Katılımcıların bilgi teknolojilerinden en fazla cep telefonunu, en az dijital oynatıcıları kullandığı görülmüştür. Katılımcıların interneti en fazla eğlenmek, en az para kazanmak için kullandığı belirlenmiştir. Sağlık yönetimi ve hemşirelik bölümü öğrencileri üniversitede verilen BİT eğitimini kötü olarak değerlendirirken; beslenme ve diyetetik bölümü, çocuk gelişimi, fizyoterapi ve rehabilitasyon ve sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitimi iyi olarak değerlendirdiği tespit edilmiştir. Ayrıca Necmettin Erbakan Üniversitesi öğrencileri aldıkları BİT eğitimini çok iyi olarak değerlendirirken, Selçuk Üniversitesi öğrencilerinin aldıkları BİT eğitimini kötü olarak değerlendirdiği saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Bilgi; Bilgi Teknolojileri; E-İletişim Countries that want to keep up with the changing conditions, enable the students to receive the training of information and communication technologies in order to educate qualified manpower. Therefore, the quality of education for ICT (Information and Communication Technologies) in universities, where students are beginning to receive education on information Technologies, is of great importance. It is seen that the students turn towards ICT in order to be more equipped and effective in their future lives. The aim of this study is to measure the attitudes of 3rd grade students in the Faculty of Health Sciences of Konya Selcuk University and Necmettin Erbakan University to ICT, to determine which information Technologies they use, to investigate the purposes of using information and communication technologies and suggest the degree to which they find the education they receive according to their departments and universities. In the research, a literature search has been made on information and communication technologies both in our country and abroad. The sample of the study consists of 353 students studying in the Faculties of Health Sciences of Konya Selcuk University and Necmettin Erbakan University. The personal information form prepared by the researcher and the Attitude Scale of Information and Communication Technologies developed by Gunbatar (2014) were used to collect the data. In the analysis of the data, t-test was used to find the relationship between two independent samples (independent samples t test), descriptive statistics and chi-square test were used and one-way analysis of variance (One Way ANOVA) was made to determine the relationship between two categorical data. In order to determine the relationship levels of the variables, Contingency Coefficients and Cramer's V values were investigated. According to the results of the research, it was determined that students of Necmettin Erbakan University and of Selcuk University had similar attitudes towards ICT. It was also determined that the total scores of the ICT attitude scale differed significantly (p<0,05) according to the variables such as gender, department and the level of competence of the existing ICT knowledge in terms of statistics and that there were no statistically significant differences (p>0,05) according to the variables such as age, marital status, place of residence and economic level. It was seen that the participants mostly use mobile phones and at least digital players. It was determined that they use the Internet to have fun mostly and to make money at least. It was also determined that students of the departments of nutrition and dietetics, child development, physiotherapy and rehabilitation and social service find their training as good but students of the departments of health management and nursing find the training of ICT at the university as poor. In addition, it was found that the students of Selcuk University consider their training of ICT as bad, when the students of Necmettin Erbakan University consider their training of ICT as very good.Key Words: Information; Information Technologies; E-Communication
Collections