Sağlık çalışanlarında kariyer tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Konya ilinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kariyer kavramı işi yapmak için gerekli zamandan, ücretten, araçlardan, yapılması gerekli görevlerden, gerekli yetenek ve becerilerden, çalışma yerinden, ifade edilmiş bir amaçtan, gerekli bilgi unsurlarından meydana gelmektedir. İnsanlar iş hayatına girdikleri andan itibaren bazı ihtiyaçlarını karşılamak, beklenti ve arzularını tatmin etmek, geleceğe yönelik planlar yapmak, hiyerarşik yapıda yükselmek, daha fazla güç ve prestijsağlamak, daha fazla para kazanmak, iş hayatında ilerlemek ve daha başarılı olmak isteyebilirler. Başarılı oldukları andan itibaren kendileri için kariyer tatmini de gerçekleşmektedir. Örgütsel bağlılık, kişinin örgütsel amaç ve değerleri benimseyerek, örgütsel amaçlara ulaşılması için çaba göstermesi ve örgütteki varlığını sürdürme isteğidir. Bu araştırmanın amacı, sağlık kurumunda çalışanların kariyer tatmini ile örgütsel bağlılık arasında ilişkiyi incelemesidir. Çalışma, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini toplam 3420 sağlık çalışanından, örneklem büyüklüğü ise 400 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan örgütsel bağlılık ölçeğiÇalışkan' ın (2006) çalışmasından alınmıştır. Kariyer tatmini ölçeği ise Çiğdem ATASEVER' in (2008) ait doktora tezinden yararlanılmıştır. Verilerin analizi, SPSS 21.0 programı kullanılarak yapılmış olup verilerin analizinde Güvenilirlik, Regresyon, Mann Withney U ve Kruskal Walliis uygulanmıştır.Katılımcıların %45'i erkek %55'i kadındır. Korelasyon analizi sonuçlarına göre; genel örgütsel bağlılık ile kariyer tatmini arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0,05). Boyutlar arasındaki ilişkiye bakıldığında örgütselbağlılığın alt boyutlarından olan içten minnet bağlılığı ile çıkar bağlılığı arasında çok düşük düzeyde pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=,167; p<0,01). Çıkar bağlılığı ile aidiyet bağlılığı arasında çok düşük düzeyde pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=,151; p<0,01). Genel boyut ile alt boyutları arasındaki ilişkiye bakıldığında örgütsel bağlılık genel boyutu ile en yüksek ilişki içten minnet bağlılığı boyutundadır (r=,753; p<0,01). Kariyer tatmini genel boyutu ile en yüksek ilişki bilişsel tatmin alt boyutundadır (r=,824; p<0,01).Çıkan sonuçlara göre; Kariyer tatminin örgütsel bağlılığa pozitif bir etkisi olmadığı ortaya çıkmıştır. The concept of career consists of time, wages, tools, required tasks, necessary qualities and skills, work place, a stated purpose and necessary information elements to do the job From the moment people enter the business life, they might want to meet some of their needs, satisfy their expectations and desires, make plans for the future, rise in the hierarchical structure, provide more power and prestige, earn more money, advance in business life and be more successful. From the moment they succeed, the career satisfaction is also realized for them. Organizational commitment is the endeavour of the individual to achieve organizational goals and the desire to continue existing within the organization by adopting organizational goals and values. The aim of this study is to investigate the relationship between career satisfaction and organizational commitment of healthcare workers. The study is in the type of descriptive research. The population of the study consists of a total of 3420 health care workers and the sample size of 400 people. The organizational commitment scale used in the study was taken from Çalışkan's (2006) study. The career satisfaction scale was taken from the doctoral thesis of Çiğdem ATASEVER (2008). The data obtained from the research were analysed by using SPSS 21.0 program, and Reliability, Regression, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test were applied in the analysis of the data.45% of the participants were male and 55% were female. According to the results of the correlation analysis; there was no statistically significant relationship between the general organizational commitment and the career satisfaction (p> 0.05). When the relationship between the dimensions was examined, it was found that there was a statically significant relationship at a very low level in a positive way between the internal gratitude commitment and the interest commitment of the sub-dimensions of organizational commitment (r=,167; p<0,01). A statistically significant relationship was found at a very low level in a positive way between the interest commitment and the belonging commitment (r =, 151; p <0.01). When the relationship between the general dimension and its sub-dimensions is examined, the highest relationship with the general dimension of the organizational commitment is in the internal gratitude commitment dimension (r =, 753; p <0.01). According to the results obtained; it was found that the career satisfaction did not have a positive effect on the organizational commitment.
Collections