Personel güçlendirmenin örgütsel bağlılık oluşturmadaki etkisi: Sağlık işletmelerinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Rekabet ortamında işletmeler değişen piyasa koşullarına uyum sağlayabilmek, belirledikleri hedeflerine ulaşabilmek ve başarılı sonuçlar elde edebilmek için çalışanlarına önem vermektedirler. Küreselleşme ile birlikte sağlık sektöründe de değişimler olmaktadır. Sağlık işletmeleri özelleştirmenin de etkisiyle sunmuş oldukları sağlık hizmetlerinin nitelik ve niceliğine daha fazla önem vermeye başlamıştır. Sağlık işletmelerinin tecrübeli ve donanımlı çalışanlarını kaybetmek istememesi çalışanlarına güç, yetki ve sorumluluk gibi personel güçlendirme uygulamalarını gerektirmektedir. Kendilerini güçlendirilmiş hisseden çalışanların bulundukları kuruma bağlılıkları artmaktadır. Bu nedenle çalışmada sağlık işletmelerinde çalışanların personel güçlendirme algıları ile örgütsel bağlılık düzeyi arasındaki ilişkiyi belirlemek ve personel güçlendirmenin örgütsel bağlılık oluşturmaya olan etkilerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada, Bursa ilindeki 3 hastanenin 267 sağlık çalışanına demografik soruların, Personel Güçlendirme ve Örgütsel Bağlılık Ölçek sorularının yer aldığı anket formu uygulanmıştır. Örneklem büyüklüğünün belirlenmesinde tabakalı örnekleme yönteminin formülünden yararlanılmış ve örneklem büyüklüğü 261 kişi olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde araştırmanın amacı doğrultusunda; Frekans, Ortalama, Korelasyon, Regresyon, ANOVA, Tukey ve t-testi analizlerinden yararlanılmıştır.Araştırmaya katılan sağlık çalışanlarının personel güçlendirme algıları ortanın üzerinde, örgütsel bağlılık düzeyleri ise orta düzeyde çıkmıştır. Çalışanların personel güçlendirmenin alt boyutlarından anlam ve etki algılarının yüksek, yetkinlik ve otonomi algılarının ise ortanın üzerinde olduğu söylenebilir. Çalışanların örgütsel bağlılığın alt boyutları olan duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık algılarının orta düzeyde olduğu söylenebilir. Personel güçlendirme ile örgütsel bağlılık arasında istatistiksel olarak orta düzeyde (r= 0,369 ; p<0.01) anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki saptanmıştır. Personel güçlendirme algısının örgütsel bağlılık düzeyi üzerinde yaklaşık % 13 oranında etkili olduğu görülmüştür. Çalışanların personel güçlendirme algılamaları ve örgütsel bağlılık düzeyleri meslekteki ve bulundukları hastanedeki çalışma süreleri ile ilişkilidir. Mesleklerinde 15 yıl süreyle çalışanların personel güçlendirme algılarının giderek artmakta ve 15 yıldan sonra ise azalmaktadır. Ayrıca çalışanların bulundukları hastanede çalışma süreleri arttıkça personel güçlendirme algıları da artmaktadır. Bulundukları hastanede 1 yıldan az ve 1 yıl çalışanlar ile 5 yıla kadar çalışanların duygusal bağlılık düzeyleri ve genel örgütsel bağlılık düzeyleri nispeten düşük iken, 10 yıl ve daha fazla çalışanların duygusal bağlılık düzeyleri ve genel örgütsel bağlılık düzeyleri nispeten daha yüksektir. Managements in competition platform giveimportance to employees for changing market conditions orientating determinated target and getting succesful results.With globalization, also changes in the health sector andhealth businesses started to give more importance the quality and quantity of the health service with the effect of privatization. Health businesses should not be willing to löse their experienced and well-equipped employees and they should provide staff strengthening such as power authority and responsibility. Employees who feel empowered increase their loyalty to their institution. Therefore, in this study it is aimed the relationship between thelevel of organizational commitment and employee empowerment perceptions of health workers and also reveal the effects of personel empowerment commitment.In this research questionare form implemented in Bursa province to 3 hospital 267 medical staff on demographic problems, employee empowermentorganizational commitment scale. In determinig the sample size stratified sampling formula used and it is found as 261. Analysis of data fort he purpose of the research, frequency, avarage, correlation, regression, ANOVA, Tukey and T-testing analyses has been used.Employee empowerment of the health workers who participated in the research are on the middle, organizational commitment levels are medium-level. The sub-dimensions of staff empowerment high sense of meaning and impact, autonomy perception is above the avarage can be said. The sub-dimensions of organizational commitment, emotional commitment, continue commitment and normative commitment is medium-level can be said. Between staff strengthening and organizational commitment a statistically significant and positive correlation was found in the middle level.(r=0,369; p<0.01). The perception of personel empowerment was found to be %13 effective on trhe organizational commitment level. Employee empowerment perceptions and organizational commitment levels are related to the working hours in the profession and in the hospital ehere they are located. Employee empowerment perceptions of employees for 15 years are increasing gradually and decreases after 15 years. In addition, employees' empowerment perceptions are increasing as their working time increases in the hospital. Emotional commitment levels and general organizational commitment levels of the employees in the hospital where they are less than 1 year and 1 year employees and up to 5 years are relatively low, emotional commitment levels and organizational commitment levels of employees 10 years and more are relatively higher.
Collections