Pediatri hemşirelerinin mesleki değerler ve profesyonel davranışların incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Mesleki değerler hemĢirelerin; meslektaĢları, hasta ve hasta yakınları, diğer meslek üyeleriile olan iliĢkilerine ve mesleki uygulamalarına rehberlik eden ilke, düĢünce ve inançlar olaraktanımlanabilir. Değerler davranıĢların altında yatan en önemli itici güçtür. Mesleki değerler meslekidavranıĢların oluĢturulmasında itici bir güç olarak önem taĢır. Bu çalıĢma pediatri hemĢirelerininmesleki değerler ve profesyonel davranıĢların incelenmesi amacıyla yapıldı.Tanımlayıcı türdeki bu araĢtırmanın örneklemini Konya il merkezinde bulunan kamuhastanelerinin pediatri kliniklerinde çalıĢan pediatri hemĢireleri oluĢturmuĢtur (n:295). AraĢtırmanınverileri; KiĢisel Bilgi Formu, HemĢirelerin Mesleki Değerler Ölçeği (HMDÖ-R) ve HemĢirelikteProfesyonelliğe ĠliĢkin DavranıĢsal Envanter (HPDE) kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde; ttesti, Mann Whitney U testi, Kolmogorov-Smirnow testi, Kruskal Wallis testi, korelasyon analizi veregresyon analizi kullanıldı. p<0.5 anlamlı olarak kabul edildi.Pediatri hemĢirelerinin mesleki değerler ölçeği toplamı ortalaması 95.87±14.34, profesyoneldavranıĢ envanteri toplam puan ortalaması 3.77±3.01 olarak bulundu. HMDÖ ve alt boyutlarıincelendiğinde kadınların bakım verme erkeklerin ise sadakat alt boyut puanlarının anlamlı Ģekildeyüksek olduğu saptandı (p<0.05). Pediatri hemĢirelerinin HMDÖ toplamı ve tüm alt boyut puanlarıincelendiğinde yükseklisans yapanlar ve aynı pozisyonda 11 yıldan uzun süre çalıĢanların puanlarınınanlamlı Ģekilde yüksek olduğu saptandı (p<0.05). HemĢirelerin profesyonel davranıĢlarıincelendiğinde ise lisans mezunu olanların puanlarının ön lisans, yükseklisans mezunlarının ise hemön lisans hem de lisans mezunlarının puanlarından anlamlı Ģekilde yüksek olduğu belirlendi (p<0.01).kadınların profesyonel davranıĢ puanlarının erkeklerin puanından yüksek olduğu belirlendi (p<0.05).Pediatri hemĢirelerinin mesleki değerler toplamı ve alt boyut puanları ile profesyonel davranıĢenvanteri toplamı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde (r= 0.16) anlamlı bir iliĢki saptandı (p<.05).Hem mesleki değerlerin hem de profesyonel davranıĢların geliĢtirilmesi için sahada lisansüstü eğitimyapan hemĢirelerin artmasının yararlı olacağı ve hizmet içi eğitimin yararlı olacağı önerildi. Professional values can be defined as the principles, thoughts and beliefs that guide therelationships and professional practices of nurses with colleagues, patients and patient relatives, otherprofessional members. Values are the most important driving force underlying behaviors. Professionalvalues are important as a driving force in the creation of professional behaviors. This study wasconducted for the purpose of examining the professional values and professional behavior of pediatricnurses.The sample of this descriptive study consisted of pediatric nurses working in pediatricsclinics of public hospitals in Konya city center (n:295). The data were collected by using the PersonalInformation Form, the Nurses' Professional Values Scale (NPVS-R) and the Behavioral Inventory ofProfessionalism in Nursing (HPDE). In the analysis of the data; t test, Mann Whitney U test,Kolmogorov-Smirnow test, Kruskal Wallis test, correlation analysis and regression analysis wereused. p <0.5 was considered significant.The mean score of professional values of pediatric nurses was 95.87±14.34 and the meanscore of professional behavior inventory was 3.77±3.01. When the NPVS and its sub-dimensions wereexamined, it was found that women's caregiving and men's loyalty subscale scores were significantlyhigher (p <0.05). When total HMDÖ and sub-dimension scores of pediatric nurses analysed, it isdetermined that nurses taking master degree and working at the same position more than 11 yearshave significiantly higher scores (p<0.05). When the professional behavior of the nurses analysed, it isdetermined that scores of the undergraduate graduates were significiantly higher than the scores of theassociate degree and the graduates of the master's degree (p<0.01). Women's professional behaviourscores were higher than those of men (p<0.05). A positive weak (r= 0.16) correlation was foundbetween the profrssional values scala and subscala scores of paediatric nurses and the professionalbehavior inventory (p<.05). It was suggested that increasing the number of nurses doing postgraduatetraining in the field for the development of both professional values and professional behaviour andin-service training would be beneficial.
Collections