İlköğretim okullarının üstün yetenekli çocukların eğitimine elverişlilik düzeyi ile ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (Batman ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
oz Türk Eğitim Tarihi içerisinde üstün yeteneklilere yönelik birtakım uygulamalara rastlanmakla birlikte, genel anlamda konunun, bütüncül, planlı ve uzun vadeli olarak ele alındığı söylenemez. Bu durum üstün yeteneğin gelişme imkanı bulamaması nedeniyle körelmesi veya beyin göçü şeklinde bir kayıp olarak ortaya çıkmıştır. Üstün yeteneğe sahip çocukların belirlenerek, planlı ve sistemli bir eğitimle topluma kazandırılmaları ve toplumsal gelişmeye yönelik itici rollerinin işlevsel `bir hale gelebilmesi, söz konusu çocuklara verilecek özel eğitime bağlıdır. Bu amaca yönelik temel çalışma ve düzenlemelerin ilk basamağı, erken tanılamanın önemi açısından ilköğretim okullarıdır. Yapılacak çalışmaların ilk aşaması, varolan sistemin ne derecede üstün yetenekli bireylerin eğitimine elverişli olduğunun sorgulanması olmalıdır. Bu nedenle ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, ilköğretim okullarının üstün yeteneklilerin eğitimine elverişlilik düzeyi ile ilgili görüşlerine başvurulmuştur. Bu araştırmanın temel amacı öğretmenlerin; ilköğretim okullarının üstün yeteneklilerin eğitimine elverişlilik düzeyi konusundaki görüşleri arasında fark olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini Batman il merkezindeki 35 ilköğretim okulunda çalışan 1101 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada yansız atama ile seçilen Batman il merkezindeki 25 ilköğretim okulundan toplam 456 denek örneklem grubu olarak alınmıştır. Veri toplama aracı, uzman görüşünden de faydalanılarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş ve 456 öğretmene uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesi sonucunda elde edilen sonuçlardan bazılarını şu şekilde özetlemek mümkündür: 1. Öğretmenlerin %59.2'sine göre, ilköğretim okullarında üstün yetenekli bireylerin eğitimine `hiç` yer verilmemektedir. Öğretmenlerin cinsiyet, mezun olunan eğitim kurumu, görev yeri, okutulan sınıf ve mesleki kıdemlerine göre; ilköğretim okullarında üstün yetenekli bireylerin eğitimine yer verilme durumuna ilişkin görüşleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark bulunmamıştır. 2. Öğretmenlerin %56.5'i ilköğretim düzeyinde üstün yeteneklilere yönelik olarak önerilen eğitim modellerinden `özel sınıf` uygulaması yönünde görüş belirtmiştir. Öğretmenlerin %26.7'si ise `özel okul` modelinin üstün yeteneklilere yönelik eğitimde uygulanması gerektiği yönünde görüş belirtmişlerdir. Sadece meslekikıdemlerine göre, öğretmenlerin ilköğretim düzeyinde üstün yeteneklilere yönelik olarak önerilen eğitim modellerine ilişkin görüşleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark olduğu gözlenmiştir. 3. Öğretmenlerin %53.9'u üstün yetenekli bireylerin eğitimine yönelik eğitim formasyonu bilgisine `az` derecede sahip oldukları yönünde görüş belirtmiştir. Cinsiyet, mezun olunan eğitim kurumu, görev yeri, okutulan sınıf ve mesleki kıdemlerine göre; öğretmenlerin bu konudaki görüşleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark bulunmamıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular genel olarak, Türk Eğitim Sistemi'nde üstün yetenekliler eğitimine yeterince yer verilmediği ve ilköğretim okullarının üstün yeteneklilerin eğitimine elverişli olmadığı yönündedir. m ABSTRACT İn the history of our education as well as we can meet there was something done to the genius but ingeral the subject canno say, it was dealt with planly, in whole and for a long time. This situation occured as blindnes for brainy people and brain migratioa The genius children should be found, and they should be given a special education they should be the locomative of the other children in society. The main study for goal, the first step for the arrangement, the first step to know these children is in the primary school. The first pace for this work, in the existance system to question whether the system is available for this kind of children or not. For this reason the teachers who are working in the primary schools, should be aplied to their opinion whether primary schools are suitable for such kind of students or not. The aim of the search the teachers, is there the difference in the opinion of teachers. The investigation is done in Batman 35 primary schools among 1101 primary school teachers. In this work the ones who ıvere chosen importially in the centre of Batman in 25 primary schools 456 touchstones were used as examples. The givennes which was collected and it was progressed and practised among 456 teachers. After the result analized it is possible to summerize like this. 1. According to %59 teachers in the primary schools it is never given any thin to the geniuses education. There's no differences among the sexes of teachers, their graduation universities, the classes they teach the place they work, the. Experience they havei they nearly all have the same opinion about the genius children. 2. Among the teachers %56.5 of them said thet special class should be arranged for the geniuses. %26.7 of teachers suggest that special school like orivate school should be built for the geniuses. Only the difference among the teachers was obsewed according to their expirience in their proffesion. 3. %53.9 of teachers admitted that they didn't have any idea about genius educatioa But according to the age, theit education, experience the school they work, the class they teach there isn't a very big difference between teachers idea. According the knowledge which aquired at the end of the search, in the Turkish Education System there isn't enough place for the genius students, and the primary schools are not suitable for the genius students.
Collections