Teaching vocational vocabulary in Anatolian vocation high schools
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın amacı Diyarbakır Anadolu Meslek Liselerinde okuyan öğrencilerin mesleki sözcük edinimlerine ilişkin algılamalarını saptamaktır. Bu çalışmada, dil öğretiminde etkin bir role sahip olan sözcüğün hem öğretiminde hem de öğreniminde yapısal tüm özellikler detaylarıyla ele alınmıştır. Sözcük kazanımını oluşturan en genel özellikler ve temel ilkeler irdelenmiştir. Sözcük bilgisi ile yapısal bilgi birlikte kullanılarak dört temel dil becerisi içinde sözcüğün işlevi detaylı olarak vurgulanmıştır. Bu çalışmada ayrıca sözcük bilgisini ve kullanımını sınama konusunda dünyadaki en yaygın test türleri ve işlevleri tanıtılmıştır. Sınıflarda sözcük öğretiminin temel kuralları ve gelişimi konusundaki yöntem ve stratejiler detaylarıyla tanıtılmıştır. Ders kitaplarındaki sistematik sözcük öğretimi ve kullanımı konusu tanıtılmaya çalışılmıştır. Diyarbakır ilindeki Anadolu Turizm ye Otelcilik Meslek Lisesi, Anadolu Kız Meslek Lisesi ve Telekom Anadolu Meslek Lisesinde okuyan ve branşlaşan toplam 61 son sınıf öğrencisine meslekleriyle ilgili olarak üç bölümden oluşan; Kişisel Bilgi Formu, Sözcük Bilgi Düzeyi Testi ve Sözcük Bilgisi Ölçeği anketleri uygulanmıştır. Bu çalışmadan elde edilen verilere dayanarak, bu okullarda görev yapan öğretmenlerin, sözcüğü, sözcük bilgisini, sözcük kullanımını, sözcük kazanımını gerçekleştirecek yöntem ve stratejileri bilmeleri dil öğretimine olumlu katkılar sunabilir. Sözcük, öğrencinin hem dil hem de mesleki geleceğini etkileyebilir. Anadolu Meslek Liselerindeki yabancı dil ve meslek dersi öğretmenleri öğrencilerin mesleki sözcük edinimine katkı sunmak için işbirliği yapabilir. Bu okulların müfredat programlarında mesleki sözcük öğretimine yer verilebilir. Anahtar Sözcükler: Sözcük Öğretimi, Sözcük Öğrenimi, Sözcük Bilgisi, Mesleki Sözcük, Sözcük Seviye Testi, Sözcük Bilgisi Ölçeği. II ABSTRACT The aim of this study is to determine the perceptions of students' vocational vocabulary level in Diyarbakır Anatolian Vocation High Schools. In this study, vocabulary's effective role in learning and teaching a foreign language has been analysed in detail with its structural qualifications. The principles of vocabulary teaching and vocabulary acquisition have been elaborated by cognating the vocabulary formation and grammatical knowledge together in four skills (reading, speaking, writing and listening) for detailed vocabulary function. Additionally, in order to test and control vocabulary knowledge and use, the most current test types in this field have been introduced with their kinds and functions. Principles and strategies of teaching vocabulary for developing the word capacity in the classes has been discussed in detail. The use of systematically constructed vocabularies in the course books has been emphasized to activate the students for productive usage. The questionnaires made of three parts, Demographic Information Test, Vocational Vocabulary Test and Vocabulary Knowledge Scale, were administered to 61 final year students in total in Anatolian Tourism and Hotel Management High School, Anatolian Girl Vocation High School and Telecommunication Anatolian Vocation High School in Diyarbakır. As a result of the data analysis, if the teachers working in those schools are familiar with vocabulary knowledge, vocabulary acquisition and the use of vocabulary to realise and activate the methods and strategies for students' vocabulary development it may contribute much to language teaching. Vocabulary may thus influence the students' future vocational careers. Teachers of English in those vocational schools can contribute to students' vocational vocabulary acquisition if in those schools the curriculum contains vocational vocabulary. Key Words; Teaching Vocabulary, Learning Vocabulary, Vocabulary Knowledge, Vocational Vocabulary, Vocabulary Acquisition, Demographic Test, Vocabulary Knowledge Level, Vocabulary Knowledge Scale.
Collections