Arap alevi-nusayrilerin dini ve sosyal hayatı (Tarsus örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Cengfe Kaçar, Arao-Alevi Nusayrüerin Dini ve Sosyal Hayatı (Tarsus Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. Ejder Okumuş, ss. 177 Araştırmanın konusunu, Türkiye'de Hatay, İskenderun, Adana, Tarsus ve Mersin bölgelerinde yaşayan Arap Alevh-Nusayrüer oluşturmaktadır. Örneklem grubu ise, Tarsus'ta yaşayan Arap Alevi-Nusayrilerden oluşturulmuştur. Araştırmanın amacı, batini öğretilere dayalı, kompleks inançları barındıran; gizliliği ve sır tutmayı ilke edinen bir öğreti, olan Arap Alevi-Nusayrilerin dinî ve sosyal hayatim, din sosyolojisinin sınırları içinde dini inanç, tutum ve sosyo-kiütürel açıdan incelemektir. Araştırma bir giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde, araştırmanın konusu, amacı, kapsamı, sınırlılığı, yöntemi ve yeri üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde, çalışmanın teorik temelleri ortaya konulmuştur. Alevi- Nusayriük'in tarihi gelişim süreci, mezhebi özellikleri, dini inanç esastan ve sosyal hayat unsurları tamtibmştir. İkinci bölümde ise, uygulamalı çalışmanın sosyo-düü ve kültürel bulguları, tablolar eşliğinde izah edilmiştir. Arap Alevi-Nusayrüik, Ortodoks İslam anlayışından farklı dini inanç, tutum ve kültürel öğeler barmdırmaktadtr. Heteredoks ve Senkretik'tir. Ali'nin Allah, Kur' an 'ı Kerim 'in bugünkü şekli ile eksik olduğuna inanırlar. İnanan temel kaynak eseri Kitap d-Mecmu' dur. Dini bilgi ve sırlar, sadece isteyen erkeklere öğretilir. Katanlara ve anne-baba Alevi-Nusayri olmayan erkeklere asla öğretilmez. Ziyaret- Türbe inançları çok güdüdür. Yd içinde çok sayıda bayramları ve bu bayram günlerinde eda edilen namazları vardır. Bütün bu dini ve sosyal hayatin unsurları, farkh bağımsız değişkenlerde (Cinsiyet, Yaş, Eğitim Düzeyi vb.) farktı algüanabilmektedir. Bu değişkenlerin her biri, dim inanç ve tutumlarda, sosyal hayatta yaşanan pratiklerde olumhı-olumsuz rol oynamaktadır. SUMMARY Cengiz Kaçar, Religious and Social life of The Arabian Alaouite-Nusavris (The Samole of Tarsus), Master Thesis, Advisor: Doç. Dr. Ejder Okumuş, s.: 177 The subject of research constitutes the Arabian Alaouite-Nusayris who live in the regions of Hatay, İskenderun, Adana, Tarsus and Mersin in Turkey. The sample group is selected from the Arabian Alaoıüîe- Nusayris living in Tarsus. The aim of research is to search religious and social life, religious belief attitude and socio-cutiural of Arabian Alaouite Nusayris, which is a complex doctrine that discipline to keep secrets and secrecy that shelter complex beliefs, withstanding esoteric doctrines. The research is formed an introduction and two parts. In introduction part, It is dwelled upon research's subject, aim, scope, limiting, method and place. In the first part, It is put forward the theoretical basics of study. It is introduced the historical development process, madhah features, principles of religious belief and social life components of Alaouite- Nusayris. In the second part, İt is explained the socio- retigion and cultural foldings of practical study with tables. Arabian Alaouite-Nusayrism, accomodates religious belief, attitude and cultural elements differrent front Ortodoks İslam. It is Heterodoks and Syncretic. They believe that Ali is the God and the holly Quran is lack The basic source of belief is book of Kitap el- Mecmu. Religion information and secrets are only taught the volunteer males. They are never taught the females and parents. They have a strong belief of visiting tombs. They have a lot of celebrations and prayings in the holy days. And all of these components of religion and social life are perceived differently in different independent variables (sex, age, educational level, etc.). And each of these variable play positive, negative role on religious belief, attitude and the practical life.
Collections