Montreux Boğazlar sözleşmesi Ve Türk Boğazlar`ında geçiş rejimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET?Türk Boğazları? ifadesi, İstanbul Boğazı, Çanakkale Boğazı ve MarmaraDenizi'nden oluşan bölgeyi ifade etmektedir. Türk Boğazları, Uluslararası HukukLiteratüründe, uluslararası boğaz olarak kabul edilmektedir.Türk Boğazları 1453 yılında İstanbul'un fethi ile Türklerin egemenliğinegeçmiştir. Bu tarihten itibaren Boğazların ve Karadeniz'in bütün yabancı gemilerekapalı olması ilkesi, 1774 Küçük Kaynarca Antlaşması ile Rus ticaret gemilerininboğazlardan geçişinde serbest geçiş hakkı tanınmasına kadar devam etmiştir. Farklıdevletlerin ve Osmanlı İmparatorluğunun boğazlar üzerinde egemenlik sahibi olmakiçin giriştiği mücadeleler sonucu, 19 ncu yüzyılın başından itibaren, TürkBoğazlarından geçiş rejimi, uluslarası andlaşmalar ile düzenlenegelmiştir. Bugün itibarıile Türk Boğazlarından geçişi düzenleyen ana uluslar arası hukuk kaynağı MontreuxBoğazlar Sözleşmesi'dir.Tezin I. Bölümünde; Uluslararası Hukukta, uluslararası boğazlardan geçişe dairgenel kurallar ve tarihsel süreçte Montreux Boğazlar Sözleşmesi ile TürkBoğazlarından geçişe ilişkin hukuki rejim ele alınmıştır.Tezin II.Bölümünde; 1936 yılında Montreux Boğazlar Sözleşmesinin yürürlüğegirmesinden sonra meydana gelen sorunlar ve bu sorunların çözümü çabaları elealınmıştır.Tezin III.Bölümünde; bahsedilen sorunların çözümü ve deniz kazalarınınönlenebilmesi için Türkiye'nin iç hukuk kuralı olarak yürürlüğe koyduğu ?TürkBoğazları Deniz Trafik Tüzüğü? ve bu tüzüğün uluslararası hukuka uygunluğu elealınmıştır.Sonuç Bölümünde ise; Türk Boğazlarında artan deniz trafiğinin getirdiğitehlikelerin giderilebilmesi için yürürlüğe konan Türk Boğazlarında Deniz TrafikTüzüğü'nün, uluslararası hukuka uygunluğu araştırılmış ve bu yönde tespittebulunulmuştur. SUMMARYThe complete area of The Strait of İstanbul, The Strait of Çanakkale and MarmaraSea is called as ? Turkish Straits? . Turksih Straits is defined as ? international straits ? ininternational law literature.The sovereignty of Turkish Straits has belonged to Turks after İstanbul had beenconquered by Turks in 1453. After this event, Otoman Empire contiuned the principle thatTurkish Straits and Black Sea region closed to foreign ships, till 1774 with The Pack OfKüçük Kaynarca that gived a free passage through Turkish Straits to Russian commercialships.With the clashes of Otoman Empire and other nations for the sovereignty ofTurkish Straits, th passage regime of Turkish Straits has been regulated by internationalagreements. And today, the main regulation source related the passage regime of TurkishStraits in international law ise The Montreux Concention.İn the firs chapter of the tezes, the general rules concerning teh passage regimethrough international straits and the passage regime through Turtish Straits with itshistorical developments are explained.İn the second chapter of the tezes, the problems that occured by interntionaldevelopments in the past time and the studies for solving this problems are examined.İn the third chapter of the tezes, the ? Turkish StraitsMaritime Traffic Regulations?which has been put into force to overcome the problems about sea accidents, and otenrkind of risks is explained and the consistency of this regulations with the international lawis explained.At last, it is concluded that, the ? Turkish StraitsMaritime Traffic Regulations? isconsitent with international law, due to the necessity for preventing the risks that occuresby increasing rate of sea traffic at the Turkish Straits.
Collections