Duygusal zeka-akademik başarı etkileşimine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Dicle Üniversitesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın genel amacı, yükseköğretim düzeyinde duygusal zeka-akademik başarıetkileşimine ilişkin öğrenci görüşlerini, Dicle Üniversitesi örneğinde kendini değerlendirme-cinsiyetailenintutumu değişkenleri itibariyle betimlemektir. Bu genel amaca bağlı olarak, öğrenci görüşleriduygusal zeka-akademik başarı etkileşiminin güncel ve olası eğitimsel sonuçları bağlamındairdelenmiştir.Araştırma, Dicle Üniversitesinin Fen-Edebiyat Fakültesi, Mühendislik Fakültesi, EğitimFakültesi, Hukuk Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültesinde öğrenim gören toplam 532 üniversiteöğrencisi üstünde gerçekleştirilmiştir.Araştırmada kullanılan Duygusal Zeka Ölçeği Ergin, İşmen, Özabacı tarafından 1999 yılındageliştirilmiştir (Ergin ve ark. 1999). Ölçek, Kendi Duygularını Anlama, Karşısındakinin DuygularınıAnlama ve Duyguları Yönetme olmak üzere 3 alt test ve 108 maddeden oluşmaktadır. 9 yaş ve üstündekitüm bireylere uygulanmakla birlikte uygulama için zaman sınırlaması yoktur. Ayrıca öğrencilerin sosyodemografiközelliklerini ortaya koymak amacıyla bir anket geliştirilmiş ve uygulanmıştır.Duygusal Zeka Ölçeği Test ve Alt Testleri ile akademik başarılar arasındaki ilişkilerin ortayakonulması amacıyla, iki sürekli değişken arasındaki ilişkiyi hesaplamada kullanılan Pearson MomentlerÇarpımı Korelesyon Katsayısı hesaplanmıştır. Duygusal Zeka Ölçeği Test ve Alt Testlerinin akademikbaşarıyı yordamada önem sıralamasını yapmak amacıyla, bağımsız değişkenle ilişkili olan iki ya da dahaçok bağımsız değişkene dayalı olarak bağımlı değişkenin tahmin edilmesine yönelik bir analiz türü olançoklu regresyon analizi kullanılmıştır. İlişkisiz iki ya da daha çok örneklem ortalaması arasındaki farkınsıfırdan anlamlı bir şekilde farklı olup olmadığını test etmek amacıyla tek yönlü varyans analizi(ANOVA) kullanılmıştır. Son olarak iki ilişkisiz ortalama arasındaki farkın manidarlığı test amacıyla dailişkisiz t testi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına genel olarak bakıldığında duygusal zeka ile akademik başarılar arasındadeğişen sonuçlar elde edilmiştir. Yapılan bu araştırmada bazı bölüm öğrencilerinin duygusal zekapuanları ile akademik başarıları arasında ilişkiler bulunurken bazı bölümlerde de anlamlı ilişkilererastlanmamıştır.Duygusal Zeka ile Akademik başarılar arasındaki ilişkilere bakıldığında özellikle KendiDuygularını Anlama Alt Ölçeği ile akademik başarılar arasında ilişkiler olduğunu, Duyguları Yönetmeve akademik başarı arasında da hiçbir şekilde ilişki bulunmadığını araştırma bulguları ile belirtmekmümkündür. The general purpose of the research is to describe opinions of the students related to interaction amongemotional intelligence-academical success related to self evaluation-gender-attitude of the family in the example ofUniversity of Dicle. Related to this general purpose,the opinions of the students are examined in the context ofinteraction among current and probable education probable educational result of emotional intelligence andacademical success.The scale of Emotional intelligence used in the research was improved by Ergin, İşmen, Özbacı in 1999. Thescale is established by 108 elements and 3 sub-test that are Understanding the own Emotions, understanding theOthers? Emotions and managing the Emotions. The research can be applicated to all individuals above the age of 9and no time-limit for the application. In addition; a survey is improved and applicated to put across the sociodemographiccharacteristics of the students.For putting across the relationship between Emotional Intelligence Tests and Sub-Tests and AcademicSuccess, The Pearson Moments Multiply correlation is calculated that is being used for measuring between twocontinuous varieties. For the purpose of putting across the countdown of the priorities of understanding theacademic success by Emotional Intelligence scale tests and subtests,plural regretion analysis is used. ?a king of analysis for guessing dependent variety that has relation with 2 or moreindependent variety concerning with independent variety. - One way variance analysis (ANOVA) is used for testingif it is very different from zero that the difference of the average between two or more unrelationed instances,Lastly, unrelationed t-test is used for testing the coherence of the difference between 2 unrelationed averages.Looking in general to the findings of the research, variable results are obtained between EmotionalIntelligence and Academic Success. In this research we get coherence between Emotional Intelligence scores andAcademic success for some faculties, but for some other faculties no meaningful relations.Looking to relations between emotional Intelligence and Academic Success it is possible to state bye thefindings of the research that there?s a relation between the sub-scale of understanding the Own Emotions andAcademic Success but no relations between Managing the Emotions and Academic Success.
Collections