Özel ortaöğretim okullarında görevli öğretmenlerin özel okulculuk olgusunu besleyen etmenlere ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi Diyarbakır İli Örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın genel amacı, ortaöğretimde özel okulculuk olgusunu besleyen etmenleri öğretmen görüşleri bağlamında farklı değişkenler açısından Diyarbakır örneğinde betimlemektir. Araştırmanın birinci bölümünde eğitime genel yaklaşım, eğitimde özelleşme ve sivilleşme eğilimlerinin kuramsal çerçevesi, Türk eğitim sisteminde özelleşme ve sivilleşme süreci, ortaöğretimin tarihsel gelişimi, Türkiye'de ortaöğretimde özelleşme süreci ve güncel görünümü ve bu olguyu besleyen etmenlerin kuramsal çerçevesi betimlenmiştir. İkinci bölümde ise öğretmen görüşleri çerçevesinde ortaöğretimde özel okulculuk olgusunu besleyen etmenlerin öğrenci, öğretmen ve veli ekseninde toplam eğitimsel yansımalara ilişkin güncel profil çıkartmayı sağlayacak hipotez testine yoğunlaşılmıştır.Araştırma, Diyarbakır il merkezinde 2007-2008 Eğitim yılı ortaöğretim kurumlarında çalışan 84 öğretmeni kapsamaktadır. Araştırmada; tez danışmanı Prof.Dr.Hasan AKGÜNDÜZ'ün rehberliğinde hazırlanan 24 maddelik veri toplama aracı kullanılmıştır. Bu bağlamda öncelikle Diyarbakır il merkezindeki özel ortaöğretim okullarında alınan veriler kayıt altına alınmış, daha sonra kaydedilen veriler, SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verileri analiz etmek için, frekans, yüzde dağılımı ile Independent-Sampels T-testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır.Hipotez testi sonucunda ulaşılan kritik bulgular olarak; özel ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin eğitimi varoluşun temel ve doğal bir bileşeni olarak gördüklerini, eğitimin özelleşmesini ise bir resmi ideoloji karşıtlığı değil, eğitimin kendi doğal vizyonuna dönüşünde bir aşama olarak gördükleri şeklinde değerlendirilebilir. Eğitimin vizyoner duruşuna ilişkin bu algılarının yanında, uygulama alanındaki teknik boyutu açısından ele alındığında; öğrenci yönelimine ilişkin olarak özel öğretimin daha etkili ve verimli bir eğitim hizmeti sunduğu, öğretmenlerin özel okula yönelimine ilişkin temel dinamiğin kendilerini özel öğretimde daha özgürce ifade etme ve gerçekleştirme imkanı bulmalarını ve veli yönelimine ilişkin temel dinamiğin ise yükseköğrenime odaklı entegre yapısı olarak ifade edilebilir. The general aim of this research is to describe the supporting factors of private schooling fact in secondary education according to different variables regarding to teacher view, only in Diyarbakır city sample. The first section of the research is assigned to the theoretical analysis of a general approach to education, civilization and privatization tendencies in the procedure of education, civilization and privatization in Turkish education system, historical development of secondary education privatization procedure in Turkish secondary education and current view of it, theoretical analysis of the factors supporting the fact of private schooling. The second section of the research is focused on hypothesis test that will display the profile of total educational reflections with the view of teachers about factors supporting the fact of private schooling in secondary education regarding the student, teacher and parent axis.The research includes 84 teachers who work at private secondary education institutes in the educational year of 2007-2008 in Diyarbakır. 24 item-Data Collection Tool developed together with Prof. Dr. Hasan AKGÜNDÜZ is utilized in this research. Firstly, data coming from private secondary education institutes in the region of Central Diyarbakır are recorded; then, these data is analyzed using the software SPSS. Frequency, percentage, distribution and Independents Sample T-Test are used in order to analyze the data. Significance level is taken as 0,05.Critical data achieved through the hypothesis test show the education have been seemed to the teachers, working in private secondary schools, as a main and natural component of the existence. In addition, teachers also see the privatization of education is not a contradiction to the official ideology, but stands for a certain step for the transformation process to its natural vision. Beyond these impressions for the visionary stance of education, technically it can be expressed as; from the students? point of view, the private education has been offering more effective and productive education, the main dynamic of teachers? tendency towards the private schooling is to express and realize themselves more freely and from the parents? point of view, the integrated structure of the private education to the higher education.
Collections