Fizik eğitiminde başarıyı etkileyen kavrama yanlışlıklarının giderilmesinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Fizik dersinin öğrenciler tarafından anlaşılmasında karşılaşılan zorlukların büyük çoğunluğu, fizik kavranılan ile öğrencilerin derse gelmeden önce, içinde yaşadığı günlük hayattan edindiği bir takım pratik alışkanlıklar arasında bağlantı kuramamasından kaynaklanmaktadır. Fizik dersinde, bir kavramın öğrenciler tarafından anlaşılması veya anlaşılmaması durumu yanında, o kavramın yanlış anlaşılması da mümkündür. Fizik öğretiminde bu durumla sıklıkla karşılaşılmakta ve bu durum dersin öğrenilmesini zorlaştırmaktadır. Fiziğin öğrencilere zor gelmesinin sebebi de budur. Fizik dersinde öğrencilerin hangi kavramları yanlış anladığı, bundan dolayı hangi sonuçlara ulaştığının tespiti, fizik dersi öğretimini kolaylaştıracaktır. Bu çalışmada, fiziğin temel konularından mekanik ve mekanikteki temel kavramlardan kuvvet kavramı ile ilgili olarak öğrencilerin edindiği yanlış kavramlar, ders anlatımı öncesi ve sonrasında uygulanan çeşitli testlerin sonuçlarının analiziyle ortaya çıkarılmıştır. Bu testler sırasıyla; 1- Mekanik Teşhis Testi, 2- Kuvvet Kavramı Anketi ve 3- Mekanik Seviye Tespit Testidir. Kuvvet Kavramı Anketi, Newton kavranılan ile genel yargı alternatifleri arasında mecburi bir seçim gerektirmektedir. Anket sorularında mekaniğin gerçek karmaşıklığından kaçınılmıştır. Uygulanan testlerden farklı öğrenci gruplarında farklı sonuçlar alınmış olsa bile, genel olarak, geleneksel ders anlatımıyla fizik öğretiminin yeterli kavram gelişimini sağlayamadığı görülmüştür. Kuvvet kavramı Anketinde ortaya çıkarılan kavrama hatalarının oluşmamasına özel önem verilerek fizik derslerinin anlatılması durumunda, başarınım artırılması mümkündür. ABSTRACT A great deal of difficulties, experienced by students in understanding physics instruction, is the result of inability to relate between physics concepts and commonsense beliefs of students from daily life. There is not only cases of ability to understand or inability to understand a physics concept, but also there is a possibility of misunderstanding a physics concept. This is a problem often met by instructors and makes physics instruction difficult. That is why the physics is a difficult lesson for most of the students. Investigation of which kind of misconceptions are common for students and how they conclude wrongly depending on those misconceptions makes easy to teach physics. In this study, student misconceptions in concepts of mechanics which is one of the basic subject physics and especially the concept of force which is the basic concept of mechanics are determined by the analysis of pre-test and post-test results of several tests administered to students of different populations. These are, 1- Mechanics Diagnostic Test, 2- Force Concept Inventory and 3- Mechanics Baseline Test, respectively. The Force Concept Inventory requires a forced choice between Newtonian concepts and commonsense alternatives. Real complexities of mechanics are avoided in the Inventory questions. It is observed that conventional instructions are not satisfactory for teaching physics, although the results of different populations are not the same. An increase in the success may be possible, if the special importance on preventing misconceptions which are determined in the Force Concept Inventory.
Collections