Genel lise matematik öğretmenlerinin öğretim davranışlarına ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi/Batman örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, genel lise matematik öğretmenlerinin öğretim davranışlarına ilişkin öğrenci algılarını belirlemektir. Araştırmanın evrenini, Batman ili merkezinde yer alan 12 genel lisenin 2007-2008 Eğitim Öğretim yılındaki 10.sınıf ve 11.sınıflarında yer alan Fen Bilimleri, Türkçe-Matematik ve Sosyal Bilimler alanlarını seçmiş 7530 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin öğretmenlerin giriş, ipucu, pekiştirme, katılım, dönüt-düzeltme, ölçme-değerlendirme davranışlarına ilişkin algılanma düzeyleri en yüksek yeterlik düzeyinden en düşüğe doğru şu sırayı izlemektedir: Ölçme-değerlendirme, Giriş, Dönüt-düzeltme, İpucu davranışları ?çoğu zaman? düzeyinde; Pekiştirme, Katılım davranışları ?ara sıra? düzeyinde algılanmıştır.Öğrencilerin cinsiyetlerine, sınıflarına, alanlarına ve sosyo-ekonomik düzeylerine göre öğretmenlerin öğretim davranışlarına ilişkin algılarının analizi sonucunda;?Öğrencilerin cinsiyetlerine göre, öğretmenlerin giriş ve ölçme-değerlendirme davranışlarına ilişkin algı ortalamalarında kız öğrenciler lehine,?Öğrencilerin sınıflarına göre öğretmenlerin giriş, ipucu ve katılım davranışlarında 10. sınıf öğrencileri lehine,?Öğrencilerin alanlarına göre tüm boyutlardaki öğretim davranışlarında,?Öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeylerine göre tüm boyutlardaki öğretim davranışlarında anlamlı farklar olduğu görülmüştür. The purpose of this study is to determine the Math Teacher?s instructional behaviors through secondary school student?s perceptions. The research was done on 7530 students at and class levels and in Science, Turkish-Math and Social Sciences fields of 12 general secondary schools located in Batman?s centre in the educational period 2007-2008. The research was conducted with 925 students which are of the 5 chosen school?s by stratified sampling method.By a questionnare performed for the research according to the student?s gender, class levels (at only and classes), fields (Science, Turkish-Math, Social Sciences) and the social-economical levels (high-medium-low) of the school environment, the perceptions about the secondary school Math teacher?s instructional behaviors are examined at entry, cue, reinforce, participation, feedback, evaluation dimensions. The results of this study is compared with the similar studies results. In the analysis of data, the average, t- test and F-test were used.The perception average levels of all the students participated in the study through the entry, cue, reinforce, participation, feedback, evaluation behaviors of teachers is given in descending order from the most efficiently percepted: Evaluation, Entry, Feedback, Cue behaviors are percepted in ?often? level, Reinforce, Participation behaviors are percepted in ?sometimes? level.As s result of the analysis according to the student?s gender, class levels, fiedls and social-economical levels, perceptions about the instructional behaviors of the teacher?s;?According to the student?s gender, significant differences observed in favor of female students in entry and evaluation behaviors.?According to the class levels, significant differences observed in favor of class student?s in entry, cue and participation behaviors.?According to the fields, significant differences observed in all dimensions? instructional behaviors.? According to the Social-economical levels, significant differences observed in all dimensions? instructional behaviors.
Collections