Trafik kazalarında teknolojik arızaların payı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Türkiye'de her 1.3 dakika' da bir trafik kazası meydana gelmektedir. Bu kazalar maddi kayıpların ötesinde can kayıplarının yarattığı acı ve ıstıraplar ile Ülkemiz gündeminin başlıca çözülmesi gereken sorunlarından birini teşkil etmektedir. İstatistikler incelendiğinde kusur oranında insan faktörü % 97-98 gibi oranla birinci sırada yer almaktadır. Teknoloji kusuru olarak ele alman araç ve yol kusurları ise sadece % 1-2 olarak görülmektedir. Trafik kazalarının azaltılması ile ilgili birçok kuruluş halen çalışmalar yapmaktadırlar. Bu çalışmada da trafik kazalarının teknik açıdan incelenerek, kazaların sayısının azaltılabilmesi için araç ve yol tekniği açısından ne gibi değişikliklerin yapılabileceğinin tespit edilmesi hedeflenmiştir. Bu araştırmada, inceleme alam olarak Burdur ili seçilmiştir. Trafik kazalarından hemen sonra olay mahalline gidilerek gerekli teknik inceleme yapılmıştır. Araçların ve kişilerin kazalardan daha az etkilenmeleri için araç dizaynında ne gibi değişiklikler yapılabileceği araştırılmıştır. Çalışmanın içerisinde araçların hareket tekniği, direksiyon, fren sistemleri ve kazalarda etkili olan diğer faktörler hakkında genel bilgiler verilmiştir. Burdur İli' nde trafik kazalarının çok sayıda meydana geldiği kara noktalar tespit edilerek bu noktalarla ilgili çözüm önerileri geliştirilmiştir. Ayrıca Türkiye geneli ve Burdur İline ait kaza istatistiklerine de yer verilerek bunların yorumlan yapılmıştır. Araç tekniği açısından düşünüldüğünde, iz genişliğinin geniş tutulması ve ağırlık merkezinin yere yakın olması savrulmaları azaltacaktır. Kara nokta olarak görülen Kurna Rampası incelendiğinde, 1997 yılı ekim ayında yapılan yol düzenleme çalışmaları öncesi ve sonrasında kaza sayısında % 50 ' ye varan azalma olduğu tespit edilmiştir. Buna benzer olarak Tekke köyü mevkiinde de benzeri çalışmalar yapılarak trafik kaza sayısının azaltılabileceği söylenebilir. Sonuçta incelenen trafik kazalarında insan faktörü birinci derecede kusurlu görülse bile, yollar üzerinde yapılacak düzenlemelerin kaza sayısını azalttığı anlaşılmıştır. ABSTRACT Traffic accidents in Turkey occur in every 1.3 minutes. This accidents often cause large a mounts of money loss and causalities, but beyond this, it's the main problem to be solved in the agenda in turkey today. It can obviously be seen from the statistics that this defect rate in human factor ranks first with the percentage of 97-98 %. Vehicle and road defects which are known as technological defects have been only seen 1-2 % in this accidents. Lots of foundations have been working on the issue of decreasing this tragic accidents nowadays. In this work, it is aimed to confirm that, in terms of vehicle and road technique, how it can be possible to decrease the number of accidents. Burdur has been chosen as the research field in the work. Needed technical investigations have been done just after the traffic accidents. It has also been researched how vehicle designs could affect the inevitable results to lessen. Action technique of vehicles, wheeling, break system and other factors that are effective in accidents have been stated as general knowledge within the work. After finding the black points of the Burdur roads some solution proposals have been explained. Statistics of total accidents in Burdur and in Turkey have been shown with charts and explanations given. As it is considered in regard of vehicle technique, trace width and weight center's being close to the ground will reduce swerves. When Kurna slope, as it is a black point, taken into consideration, it has been understood that number of accident reduced 50 % after the road arrangements in October 1997. Similar arrangements in Tekkeköy also have shown reduced accidents. In conclusions even if human factors ranks first in accidents, it has been understood that re-arrangements on the road will help to lessen the number of accidents.
Collections