Malatya Müzesi`nde yer alan bir grup Urartu tunç iğne ve bilezikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
M.Ö. 9?6. yüzyıllarda merkezi Doğu Anadolu bölgesi olmak üzere geniş bir coğrafyaya egemen olan Urartu Krallığı, elinde bulundurduğu maden kaynakları ve bunları işleme yöntemleriyle zaman içerisinde çevresindeki güçlü krallıklarla yarışır hale gelmiştir. Krallığın elinde bulunan demir, bakır, altın, gümüş gibi madenlerin yanında özellikle tunç alaşımını kullanmış olmaları diğer madenlerden daha fazla doğal koşullara dayanıklı olmasından kaynaklanmaktadır. Süs eşyalarında da bu alaşımın yoğun olarak kullanıldığı görülmektedir.Tezin ana konusunu oluşturan ve Malatya Müzesine satın alma yoluyla gelmiş bir grup Urartu tunç iğne ve bilezikleri üzerinde benzer örneklerinden faydalanılarak paralelleri yapılmıştır. Urartu kültürünün ayrılmaz bir parçası olarak düşünülen süs eşyaları Urartu sınırları dışında da çok sık rastlanılmış olması belirli bir ticaret hacminin varlığının ve oldukça fazla bir talebin olduğunu da göstermektedir.20 adet tunç iğne, 17 adet tunç bilezik baş kesimlerinde yer alan bezemelere göre çeşitli gruplara ayrılmıştır. Gerek satın alma yoluyla müzelere gelmiş gerekse kazılarla ortaya çıkarılan eserler ile benzer yönleri karşılaştırılmıştır.Araştırmalar sonucunda Malatya Müzesi'nde yer alan bu iğne ve bileziklerin Urartu takı sanatının özelliklerini kısmen de olsa göstermektedir. Bu da Urartu kültürünün çeşitliliği konusunda bilgi edinmemize yardımcı olmaktadır Urartian Kingdom, which had been sovereign power over broad territory from headquarters East Anatolian region, at 9?6 century B.C, had been race against each other powerfull kingdoms owing to rich source and work up them. They had been used especially bronze in addition to iron, copper, gold, silver etc. through it has been stabilized against environmental conditions. Also it has been to seen intensively used at jewellery.A group of Urartian Bronze pins and bracelets at Malatya Arkeoloji Museum which had come via by purchasing, is main subject this thesis and could be paralled according to similiar samples. Urartian jewellery had been scattered widely area out of kingdom borders and this has been refers to major trading volume and demand.Twenty bronze pins and seventeen bracelets have group up differences of head motives. This groups have been compared as similarity with other purchased and had came to light from archaeological excavation samples.At the result of this thesis, Urartian pins and bracelets of Malatya Museum have to show partially characteristic of Urartian art. This helps to us attain knowledge about cultural diversity of Urartian art.
Collections