Dicle Üniversitesi`nde tıp fakültesi ve diğer fakültelerde son sınıf öğrencilerinde kronik yorgunluk ve depresyon sıklığının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Kronik yorgunluk sendromu (KYS) sakatlayıcı, multisistemik belirtilerle, kronik dalgalı seyir gösteren, etyopatogenetik mekanizmaları henüz aydınlatılamamış ve etkin bir tedavisi bulunmayan bir hastalıktır. Bireysel, sosyal, mesleki, eğitimsel ve ruhsal fonksiyonlarını kısıtlayan, bununla birlikte uyku bozukluğu, konsantrasyon ve hafıza zayıflığı gibi çeşitli semptomların bulunduğu kronik bir hastalıktır.Çalışmadaki amaç; Diyarbakır Dicle Üniversitesi'ndeki fakültelerdeki son sınıf öğrencilerinin, kronik yorgunluk sendromu ve depresyon açısından ne durumda olduklarını incelemek, bu sendromun ve depresyonun oluşumunda rol alan etmenleri değerlendirmek ve elde edilen verilere dayanarak KYS'nun üstesinden gelmek için alınacak önlemlere ışık tutmaktır.Materyal ve Metod: Çalışmaya 230'u (%43,8) kız ve 295'i (%56,2) erkek olmak üzere 525 kişi katıldı. Yüz yüze görüşme yöntemiyle yapılan anket formu, açık uçlu sorular ve iki veya daha fazla seçmeli soruların yer aldığı yarı yapılandırılmış bir formdu. Demografik özellikler, çalışma koşulları, alışkanlıklar ve boş zaman uğraşısı ile ilgili 22 soru içermekteydi. Ankete CDC (Center for Disease Control)'nin KYS değerlendirme kriterleri ile 17 itemli HAM-D (Hamilton Depresyon Değerlendirme Ölçeği) indeksi de eklenmiştir. Student t testi, Ki-Kare (Fisher's exact) One Way ANOVA (Bonferroni) testi, Pearson korelasyon testi kullanıldı. Lojistik regresyon analizi (Odds Ratio=OR ve %95 Güven Aralığı) kullanıldı. Veriler Ortalama±SD olarak gösterildi. p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.Bulgular: Çalışmamızda KYS (kronik yorgunluk sendromu), IKY (idiyopatik kronik yorgunluk), UY (uzamış yorgunluk), YY (yorgunluk yok) gruplarındaki öğrencilerde yaş ortalaması, aylık gider ve BMI açısından farklılık bulunmuyordu. Öğrencilerin %2'i KYS olarak kabul edildi. Kız öğrencilerde daha fazla KYS tespit edildi. 92 öğrencide (%18) minör depresyon, 20 öğrencide (%4) major depresyon tespit edildi. KYS olgularında daha yüksek HAM-D ölçek değeri saptandı. Cinsiyet, dinlendirmeyen uyku, sosyal yaşantı, sağlık algısı KYS ile ilişkili tespit edildi.VIISonuç: Öğrencilerin okul stresleri ve sosyal yaşantı durumları depresyon ve KYS gelişiminde etkilidir. Bu açıdan üniversitelerdeki rehberlik çalışmaları ve sosyal destek üniteleri geliştirilmelidir.Anahtar Kelimeler: Üniversite öğrencileri, kronik yorgunluk sendromu, depresyon Objective: Chronic fatigue syndrome (CFS) is a debilitating disease and has a chronic fluctuating course with multisystemic symptoms. Its etiopathogenetic mechanisms have already not been established and no effective treatment is available. CFS is a chronic disease which restricts the individual, social, vocational, educational and spiritual functions of the people, also cause to symptoms such as sleep disturbance, weakness of concentration and memory.The purpose of this study is to evoluate the senior students of Diyarbakır Dicle University Faculties in terms of chronic fatigue sendrome (CFS) and depression. By using questionare and investigate the factors involved in the development of CFS and depression and to shed light on the preventive measurements. Those can be taken in order to overcame the CFS with the help of those data.Matherials and Methods: Five hundered twenty five (525) students (230 female and 295 male) involved the study. The questionnaire form had been filled by face-to-face interview method. The survey was semi-structured one which is consisted of open-ended and two or more multiple-choiced questions. There was 22 questions about demographic features, working conditions, habits and hobbies. HAM-D (hamilton rating scale for depression) index consisted of 17-items and CFS (chronic fatigue syndrome) evaluation criterias of CDC (Center for Disease Control) were also added to the survey. In order to analyze the data, Student?s t-test, Chi-square (Fisher?s exact), One way ANOVA (benferroni) test, Pearson correlation test were used and logistic regression analysis (odds Ratio=OR and %95 confidence interval) was also used. Data were shown as mean ± SD (standard deviation). p<0.05 was considered as statistically significant.Results: In our study, 2% of the senior students (n=11) were found to be CFS. CFS was detected much more among girls. Minor depression was found in 92 (18%) students and major depression was found in 20 ones (4%). There wasn?t any statistically difference in terms of average age, monthly expenses and BMI (Body Mass Index) between the CFS, ICF (idiopathic chronic fatigue), PF (prolonged fatigue), NF (No fatigue) groups. Gender, poor quality sleeping, social life and healthIXperception were found to be associated with CFS. Higher HAM-D scale volues were detected in CFS patients.Conclution: School stres and social life positions of the students play an importent role in the development of CFS. For this reason, the guidance departments and social supperting units of the universities must have been improved.Key Words: University students, chronic fatigue syndrome, depression
Collections