Coğrafi bilgi sistemi yardımıyla trafik kaza analizi: Isparta örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
iÖZETSon yıllarda, ülkemizde ulusal bir problem haline gelen trafik kazaları, doğal afetlerdendaha fazla sosyal ve ekonomik kayıplara neden olmaktadır. Bu problemi çözebilmek,kayıpları azaltabilmek için yol güvenlik projeleri gerçekleştirilmektedir. Ancak buprojelere ayrılan bütçenin sınırlı olması nedeniyle, bazı pratik ve ekonomik çözümyöntemlerinin bulunması gerekli olmuştur. Bu yöntemlerin en önemlisi; trafikkazalarında, tehlikeli kesimler olarak adlandırılan Kaza Kara Noktalarının tespiti veiyileştirilmesidir.Bu çalışmada Isparta ilindeki trafik kazalarının yoğun olduğu bölgeler ve kaza karanoktaları Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kullanılarak tespit edilmiştir. Arcinfo 7.21programı kullanılarak digitizer ile sayısallaştırılan Isparta ili imar haritası üzerinde, tespitedilen kara noktalar ve kaza meyilli bölgeler gösterilmiştir. Isparta İli Trafik BölgeMüdürlüğü'nden alınan, 1998-2002 yılları arasında meydana gelen trafik kazalarınıntespit tutanakları ile veri tabanı oluşturulmuştur. Trafik kazası çarpışma diyagramları ilecoğrafi kodlama referans sistemleri kullanılarak topoloji kurulmuştur. CBS' nin kazaanalizinde niçin kullanıldığı, çalışmada kullanılan veri tabanının oluşturulması vekullanılan yöntem gösterilmiştir.Kavşak kara noktalarındaki incelemelere öncelik verilmiştir. Kavşaklarda meydana gelenkazalarda kara nokta olarak tespit edilen cadde ve sokak kesişimleri ile kaç kaza meydanageldiği, çalışmada çizelgelerle verilmiştir. Tespit edilen kara noktalardaki kazanedenlerini bulabilmek için, tek tek verileri incelemektense bir bütün olarak tabakalardasorgulamayla istenilen sonuca ulaşmak daha kolay olmuştur. Böylece trafik kaza tespittutanaklarında yer alan 62 kolonluk kaza bilgilerine ulaşılabilmiştir.Elde edilen sonuçlara göre tablolar oluşturulmuş ve yorumlanmıştır.ANAHTAR KELİMELER: Trafik Kaza Analizi, Kara Nokta, Coğrafi Bilgi Sistemleri iiABSTRACTIn recent years, traffic accidents that cause more social and economic losses than that ofnatural disasters,have become a national problem in Turkey. To solve this problem and toreduce the casualties, road safety programs are tried to be developed. It is necessary todevelop the most effective measures with low investment cost due to limited budgetsallocated to such road safety programs. The most important program is to determinedangerous locations of traffic accidents and to improve these sections from the roadsafety view point.In this study, Geographic Information System (GIS) was used to identify the hazardouslocations of traffic accidents in Isparta. Isparta city map was digitized by using Arcinfo7.21. Traffic accident reports occurred between 1998-2002 were obtained from Directoryof Isparta Traffic Region and had been used to form the database. Topology was set upby using Crash Diagrams and Geographic Position Reference Systems.Junctions having higher traffic accident rates had been featured on the digitized map grid.Number of Traffic accidents occurred at junctions which are determined as black spotsare given in tables. In order to determine the causes of traffic accidents all layers werequarried rather than single layer so that desired quarries are obtained easily. Therefore, itmade possible to reach traffic accident informations in the form of 62 columns which arein traffic accident reports.Tables are formed according to the obtained results and interpreted.KEYWORDS: Traffic Accident Analysis, Black Point, Geographic Information Systems
Collections