Geri kazanılmış motor yağlarının tribolojik özelliklerinin deneysel incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
GERİ KAZANILMIŞ MOTOR YAĞLARININTRİBOLOJİK ÖZELLİKLERİNİN DENEYSEL İNCELENMESİM. Bedri TUĞAÇBir taşıtta sürtünme ve aşınmanın azaltılması büyük oranda geliştirilmiş yağlamanın birfonksiyonudur. Bu nedenle, yağlayıcılar günümüzde taşıtların tribolojik bileşenlerindekiaşınma ve sürtünmeyi azaltmak için sürekli araştırılıp incelenmektedir. Tribolojisürtünmenin azaltılması ve aşınmanın kontrol edilmesi ile enerji ve kaynaklarınkorunması şeklinde çevre korumasına büyük oranda katkıda bulunmaktadır.Bu çalışmada kullanılmış taşıt yağlarından tekrar rafine edilerek kazanılmış baz taşıtyağlarının sürtünme, aşınma gibi tribolojik özellikleri deneysel olarak araştırılmıştır.Geçmişte olduğu gibi günümüzde de iyi bir yağlama sağlıklı bir motorun garantisidir.Üstelik modern motorlar yağlardan çok daha fazla şey beklemektedir. Motorlardakullanılan yağın birçok talebi yerine getirmesi gerekmekte olup en önemli görevihareketli makine elemanlarının yağlanmasıdır. makine elemanlarının birbirinesürtünmesi güç kaybına ve aşınmaya neden olduğundan aralarında meydana getirilenyağ tabakası birbirlerine temas etmelerini engellemektedir.Yağların geri kazanımı farklı firmaların geliştirdiği atık yağların yeniden rafinasyonu ileilgili çeşitli prosesler bulunmaktadır. Fiziksel ve Kimyasal işlem şeklinde ayırmakmümkündür. Çeşitli fazlarda elde edilen baz yağlar ve bunların bir kısmına katkımaddeleri eklemek suretiyle kullanım alanına göre tekrar dünya piyasasınapazarlanmaktadır.Deneysel çalışma ile geri kazanılmış baz yağların farklı hız ve yükte 25 ºC ve 100ºCsıcaklıklarda kaymalı yatakta oluşan sürtünme katsayıları ölçülmüştür. Ayrıca Pim diskcihazında söz konusu geri dönüşümlü baz yağın sınır ve karışık yağlama rejimindesürtünme katsayısı ve aşınma kayıpları ile pim numunelerinin yüzeyleri mikroskoptaincelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Geri Dönüşümlü Yağlar, Yağlama, Taşıt, Çevre ve Triboloji THE EXPERIMENTAL STUDY OF TRIBOLOGICAL PROPERTIESRECYCLING ENGINE OILM. Bedri TUĞAÇReducing of friction and wear in the vehicle is a largely function advanced lubrication.Therefore, nowadays advanced lubricant has continuous been studied and investigatedin order to reduce friction and wear in the tribological components of vehicles.Tribology contributes to environmental protection in the form of energy and resourceconservation by reducing friction and controlling wear.In this study, reusable and refined vehicle lubricants are experimentally researched etc.friction, wear and tribological characteristics. Nowadays, a good lubrication stillguaranties a healthy engine like in formerly. In addition modern engines attend morefrom lubricants. Lubricants that use from vehicles should settle some claims and themost important function is to lubricate the machine elements. Friction of machineelements causes losing power and wear. Lubrication makes a film on the items andfrustrates the contacts.There are some processes about re-refining of waste oils which produced by differentcompanies. There are two type of process; physical and chemical. Base oils that comeout from various phases can market to all over the world again with using someadditions which depends on where they will be used.In this experimental thesis, recycled and reusable vehicle base oil lubricant?s friction,coefficients in the journal bearing under steady loads were measured in different speedsand loads for 25ºC and 100ºC temperatures. This base oil?s friction and wear propertieswere studied boundary and mixed lubrication regimes with Pin-on disc set. Also,surfaces of the test pin specimen were examined by microscopy.Key Words: Recycling Lubricating Oils, Lubrication, Vehicle, Environment, Tribology
Collections