Tıp fakültesi öğrencilerinin yaşlılara karşı tutumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı Necmettin Erbakan Üniversitesi (NEÜ) Meram Tıp Fakültesi 1 ve 6. sınıf öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumlarının ve yaşlılıkla ilgili bir film izlemi sonrasında tutumlarındaki değişimin değerlendirilmesidir.Gereç ve yöntem: Girişimsel tipteki bu araştırmanın evrenini 2018-2019 akademik yılında NEÜ Meram Tıp Fakültesi'nde öğrenim gören 280 birinci sınıf ve 260 altıncı sınıf öğrencisi oluşturdu. Katılan öğrencilerden yazılı ve sözlü onam alındı. İlk aşamada araştırmacılar tarafından hazırlanan sosyodemografik bilgiler ile yaşlılığa ilişkin 15 soru, 14 sorudan oluşan UCLA geriatrik tutum ölçeği (UCLA-GA) ve 26 maddelik Kogan yaşlılara yönelik tutum ölçeğini (KAOPS) içeren anket formu kullanıldı. Ardından 50 dakikaya kısaltılmış yaşlılığa dair bir film olan AMOUR izletilerek devamında filmle ilgili beş adet açık uçlu soru ve UCLA-GA ve KAOPS ölçeklerini içeren anket formu uygulandı.Bulgular: Çalışmaya 280 dönem 1 öğrencisinden 243 kişi (%86,7) ve 260 dönem 6 öğrencisinden 159 kişi (%61) olmak üzere anket formlarını eksiksiz doldurmuş olan 402 öğrencinin verileri analiz edilmiştir. Dönem 1 öğrencilerinde film öncesi yapılan UCLA-GA-1 ölçeğinin ortalama puanı kadınlarda 50,07±4,39 puan, erkeklerde 48,71±5,41 puan olarak bulundu (p=0,032). Kadın cinsiyette dönem 1 KAOPS-1 ortalama puanı (104,60±12,55) ile dönem 6 KAOPS-1 ortalama puanı (99,06±10,85) farklıydı (p=0,001). Gelir düzeyi 0-2000 arası olan dönem 1 (50,73±4,49) ve dönem 6 (44,63±5,78) öğrencilerinin UCLA-GA-1 ortalama puanı arasında anlamlı fark tespit edildi (p<0,001). Yaşlılığın hangi yaşta başladığına dair soruya dönem 1'ler en fazla 55-64 yaş arasını (%37,6; n=88) dönem 6'lar en çok 65 yaş ve üstünü (%58,6; n=92) belirtmişlerdi (p<0,001). Film öncesi (UCLA-GA-1) ve film sonrası (UCLA-GA-2) puanları sırasıyla 48,12±5,19 ve 46,38±5,86 yani toplam puanda düşüş görülmesi bu çalışmanın ilginç sonuçlarındandı. Benzer şekilde film öncesi ve sonrası KAOPS ölçeği ortalama puanları KAOPS-1 102,35±12,80 puan ve KAOPS-2 98,22±13,64 puan olarak saptandı ve puan düşüşü anlamlıydı (p<0,001).Sonuç: Bu çalışma kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha olumlu tutum içinde olduklarını, akademik dönem arttıkça öğrencilerin olumlu tutum puanlarında bir azalma olduğunu göstermektedir. Bu durum mezuniyet öncesi ve sonrasında tıp eğitiminde özellikle aile hekimlerine geriatri eğitimi verilmesinin önemine vurgu yapmaktadır. Geniş ailesi olanların çekirdek aile üyelerine göre daha yüksek puanları olması öngörülebilir sonuçlar arasında iken huzurevi ziyareti yapmış olmanın yaşlılara yönelik olumlu tutum üzerine etkili olmaması dikkate değer bir bulgudur. Sinema ve sanatın eğitimde kullanımına yönelik çalışmaların aksine film izlemi sonrası tutumlarda negatife değişimin kullanılan film ya da kültürel, kişisel etkiler gibi pek çok faktörle bağlantısı olabilir. Geriatri eğitimi yapılması gerekir evet ama nasıl ve hangi yöntemle sorularına yanıt olabilecek yeni ve çok sayıda araştırmaya ihtiyaç olduğu aşikardır. Aim: The aim of this study is to evaluate the attitudes of the 1st and 6th grade students of the Necmettin Erbakan University (NEU) Meram Medical Faculty towards the elderly and the change in their attitudes after watching a movie about old age.Materials and Methods: The universe of this interventional research was 280 first year students and 260 sixth year students studying at the Necmettin Erbakan University (NEU) Meram Medical Faculty in the 2018-2019 academic year. Written and verbal consent was obtained from the participating students. In the first stage, sociodemographic information prepared by the researchers and 15 questions about old age, UCLA geriatric attitude scale consisting of 14 questions (UCLA-GA), the 26-item Kogan (KAOPS) elderly attitude scale questionnaire were used. Then, AMOUR, a movie about old age shortened to 50 minutes, was watched and questionnaire containing five open-ended questions about the movie, UCLA-GA and KAOPS scales applied.Results: The data of 402 students who entirely completed the questionnaire forms, 243 people (86.7%) from 280 term 1 students and 159 people (61%) from 260 term 6 students, were analyzed. The mean score of the UCLA-GA-1 scale performed before the film in the term 1 students was 50.07±4,39 point in women and 48,71±5,41 point in men (p=0,032). The difference between the mean score of term 1 KAOPS-1 (104,60±12,55) and the average score of term 6 KAOPS-1 (99,06±10,85) was significant in female gender (p=0,001). A significant difference was found between the average score of UCLA-GA-1 for the students of the term 1 (50,73±4,49) and term 6 (44,63±5,78), whose income level is between 0-2000 (p<0,001). Term 1 stated the most between the ages of 55-64 (%37,6; n=88) and term 6 stated the most 65 years and older for the question of the elderly at which age started. The pre-film UCLA-GA-1 and post-film UCLA-GA-2 scores were respectively 48.12 ± 5.19 and 46.38 ± 5.86 meaned decreasing in the total score was the one of the interesting results of this study. Similarly, the mean scores of the pre-and post-film KAOPS scale were found as KAOPS-1 102.35 ± 12.80 points and KAOPS-2 98.22 ± 13.64 points and the decrease in scores was significant.Conclusions: This study shows that female students have more positive attitudes than male students and as academic period increases, there is a decrease in students' positive attitude scores. This emphasizes the importance of giving geriatric education in medical education before and after graduation, especially to family physicians. It is a remarkable finding that those who have extended families have higher scores than nuclear family members, while having a nursing home visit is not effective on the positive attitude towards the elderly. Contrary to studies on the use of cinema and art in education, the change in negative attitudes after watching movies may be related to many factors such as film used or cultural and personal effects. Geriatrics training should be done yes, but it is obvious that there is a need for new and numerous researches that can answer how and by which method.Key words: elderly, attitude, geriatrics, medical education, family medicine
Collections